Stacja Muzeum z umowami na naprawy P5 zabytkowego taboru

inforail
10.02.2020 12:45

Stacja Muzeum podpisała dwie umowy na wykonanie naprawy poziomu utrzymania P-5 zabytkowego taboru wąskotorowego.

Nie udało znaleźć się wykonawcy prac przy lokomotywie spalinowej Lxd2-250.

Na naprawy pojadą natomiast dwa wagony spalinowe. Pierwszy z nich to Mbd1-130 (Mw63), za naprawę którego trzeba będzie zapłacić 405 900.00 PLN netto. Drugi to wagon spalinowy Mbd1-126 (W3M). Jego naprawa będzie kosztowała również 405 900.00 PLN. Oba pojazdy trafią do firmy „Pat-Pol” Sławomir Rybacki z Aleksandrowa Kujawskiego.

Umowy zostały podpisane 31 stycznia 2020 roku. Wszystkie pojazdy należą do Oddziału Stacji Muzeum z Sochaczewa. 

Naprawa ma obejmować pełną rozbiórkę pojazdów, weryfikacjęposzczególnych zespołów i podzespołów oraz ich naprawę lub wymianę. Naprawajednostek ma umożliwić prowadzenie przez nie ruchu pasażerskiego w muzeum.

Wagon motorowyMBd1-126 został zbudowany w 1938 r. w Wytwórni Parowozów Zakładów Ostrowieckich- Oddział w Warszawie (do 1934 r. Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów).Eksploatowany był na różnych kolejach wąskotorowych. Od roku 1952 na GdańskichKolejach Dojazdowych, w tutejszych warsztatach w Lisewie był remontowany iprzebudowywany. W latach 60-tych, we wszystkich wagonach motorowych na GKDzamontowano silniki wysokoprężne S-53 o mocy 100 KM i układy napędowe Jelcza znapędem na obie osie. W 1974 r. wagon został sprzedany cukrowni Tuczno, gdziepo kolejnej naprawie służył jako ciężka drezyna motorowa. Po awarii silnika w1983 roku był eksploatowany jako wagon doczepny. W roku 1993 został przekazanydo Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Wagon motorowy MBd1-130 zbudowany został w WarsztatachGdańskich Kolei Dojazdowych w Lisewie w 1957 r., na drodze przebudowy z wagonupasażerskiego. Do napędu zastosowano silnik benzynowy S-42 oraz układ napędowyod samochodu ciężarowego „Star”. Wagon posiadał napęd na jedną oś i był wagonemjednokierunkowym, ponieważ posiadał jedną kabinę sterowniczą. W 1963 r. dokonanoprzebudowy wagonu wstawiając wysokoprężny silnik spalinowy S-53 o mocy 100 KM,oraz nowy układ napędowy stosowany w ówczesnych autobusach marki ” Jelcz”.Zastosowano również napęd na dwie osie, dzięki czemu wagon mógł ciągnąć 2wagony doczepne. W roku 1994 został przekazany do Muzeum Kolei Wąskotorowej wSochaczewie.

Lokomotywa Lxd2-250 została zbudowana w zakładach FAUR wBukareszcie w 1983. Zanim w 2001 roku trafiła do Muzeum Kolei Wąskotorowej wSochaczewie pracowała na Przeworskiej Kolei Dojazdowej i w Cukrowni Kruszwica.Posiada oryginalny sześciocylindrowy rzędowy silnik Maybach MB836Bb o mocy 450KM, który w ramach naprawy ma być wymieniony na dwunastocylindrowy, widlasty,polski silnik ZM Wola H-12 na licencji Henschel o mocy 505 KM.