Stacja kolejowa w Rypinie zostanie zmodernizowana. Będzie nowy peron
Zmodernizowana zostanie stacja w Rypinie (Kujawsko-Pomorskie) na linii kolejowej nr 33, pomiędzy Sierpcem i Brodnicą.
Projekt przewiduje przebudowę peronów i układu torów - poinformował PAP Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Nowy peron
Na stacji zbudowany zostanie nowy peron, a obecny zostanie zmodernizowany. Zapewnione będą wygodne dojścia dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wysokie konstrukcje peronów ułatwią wsiadanie do pociągów. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, gabloty informacyjne z rozkładem jazdy, czytelne oznakowanie i energooszczędne oświetlenie.
W ramach przedsięwzięcia przebudowany zostanie układ torowy stacji, co umożliwi przejazd pociągów z prędkością do 100 km/h. Tory o długości 750 m umożliwią obsługę najdłuższych pociągów towarowych. Poprawi się przepustowość stacji i odcinka linii Sierpc–Brodnica, na którą będzie mogło wyjechać więcej składów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zamontowane zostaną nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, po czym ruch na stacji Rypin będzie sterowany z Brodnicy. Zmodernizowane zostaną dwa przejazdy kolejowo-drogowe w mieście - w ciągu ul. Mławskiej (droga wojewódzka nr 563) oraz w ciągu drogi wewnętrznej, łączącej ul. Gałczyńskiego z terenami przemysłowymi i rolnymi. Na obu przejazdach zostaną zamontowane sygnalizatory oraz rogatki. Przebudowane zostanie także przejście dla pieszych w obrębie stacji wraz z dojściem do nowego peronu.
Wykonawcą modernizacji stacji będzie Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu. Inwestycja będzie kosztować 40,4 mln zł netto, a w całości zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach Krajowego Programu Odbudowy. Zakończenie robót planowane jest w czerwcu 2026 r.
W 2021 r. PLK za 23 mln zł netto zmodernizowały odcinek linii kolejowej pomiędzy Sierpcem i Brodnicą, na którym m.in. wymieniono szyny i podkłady na długości 12 km. Wcześniej szlak był wykorzystywany przez pociągi towarowe, a dzięki modernizacji stał się możliwy też ruch pasażerski. Podróżni z Płocka, Sierpca, Brodnicy i Grudziądza zyskali bezpośrednie połączenie dalekobieżne z Trójmiastem i Katowicami. (PAP)