St. Petersburg: Szybki pociąg do Helsinek zagrozi portom
Jak donosi radio moskiewskie i agencja PortNews, realizacja projektu szybkiego pociągu relacji Petersburg –Helsinki zagrozi rozwojowi infrastruktury portowej na północnym wybrzeżu Zatoki Fińskiej i regionu Petersburga i spowoduje znaczne zmniejszenie przepływu towarów. Opinia ta została wyrażona w czasie II Międzynarodowej Konferencji „Trilogy“przez wice-gubernatora Petersburga Grigorij Dwas.
Według niego ruchu pociągów będzie ograniczyć zdolności przepustowe kolei dla pociągów towarowych, poruszających się po tej samej trasie, a niektóre towary nie będą w stanie przejść przez to wszystko, ze względu na specyfikę magistrali wysokich prędkości. Według Grigorija Dwasa, bardziej optymalnym rozwiązaniem dla zmniejszenia podróży z Rosji do Helsinek i na powrót to metoda optymalizacji procedur granicznych.
Przypomnijmy, że rząd Rosji przesunął na rok 2011 termin zakończenia projektu inwestycyjnego budowy kolei szybkich przewozów pasażerskich w relacji Petersburg –Helsinki. Wcześniej zakładano, że projekt ten będzie realizowany do 2010 roku.
Do dokumentu wniesiono również zmiany techniczne, zgodnie z którymi punktem projektu inwestycyjnego jest pograniczna stacja Busłowskaja (wcześniej notowano miasto Helsinki). Z funduszy inwestycyjnych na sfinansowanie tego projektu wyznaczono 27,96 miliardów rubli, ale środki inwestorów powinny wynieść 51,71 miliardów rubli. Okres zwrotu włożonych w tą inwestycję pieniędzy wynosi 10 lat. Zakłada się, że po uruchomieniu ruchu pociągów dużych prędkości, pociągi pasażerskie będą pokonywać odległość między Sankt Petersburgiem i Helsinkami (443 km) w 3,5 godziny.