Średnie opóźnienie pociągów do Terespola to 15 minut
Spółka PKP Intercitypoinformowała, że liczba opóźnionych pociągów jadących na trasie Warszawa –Terespol ze względu na konieczność łączenia ze składami jadącymi z Lublinawynosi 110 pociągów, a średni czas opóźnień tych pociągów wynosił 15 min.
W związku z analizą przyczyn opóźnienia pociągów na trasieWarszawa – Terespol – Warszawa, Spółka PKP Intercity zidentyfikowała, że głównąprzyczyną tych opóźnień są wydłużone manewry na stacji Łuków. W związku z tym przewoźnikpodjął działania mające na celu: optymalizację pracy rewidencko-manewrowej orazurealnienie czasów przejazdu w rozkładzie jazdy.
W celu poprawy pracy rewidencko-manewrowej w Łukowienastąpiło zwiększenie o 100% obsady zespołu rewidenckiego obsługującego składyPKP Intercity. Ponadto, w dniu 19 czerwca 2017 r. omówiono na miejscu zwykonawcą obsługi rewidencko-manewrowej zasady optymalizacji pracy, obejmująceprzede wszystkim organizację pracy rewidenckiej. Ww. zasady pozwalają jednakuzyskać „odzysk” ok. kilkudziesięciu sekund, co w znikomym stopniu wpływa naczas obsługi pociągów PKP Intercity w Łukowie. W obszarze zabezpieczeniaobsługi rewidencko-manewrowej, Spółka PKP Intercity przy dostępnym taborze izałożonym rozkładzie jazdy pociągów, podjęła już wszelkie możliwe działaniamogące wpływać na czas postoju w Łukowie.
Ponadto, analiza opóźnień wykazała, że ich główną przyczynąsą:
– układ torowy stacji Łuków wpływający na wydłużenie czasuniezbędnego do wykonania pracy manewrowej,
– czynniki wynikające z instrukcji obsługi lokomotywy SU160,zgodnie z którą pracownicy PKP Intercity i wykonawcy zewnętrznego sązobligowani do wykonywania czynności w odpowiednich sekwencjach i odstępachczasu z uwagi na bezpieczeństwo (praca z wysokim napięciem) pracowników i pasażerówwynikające z zastosowanych rozwiązań technicznych w modelu SU160 orazwymaganych przez Instrukcje (tj. Instrukcję Spółki PKP Intercity dotyczącąpracy, a także Instrukcję spółki „PEAS” S.A. dotyczącą obsługi).
Mając na uwadze ww. uwarunkowania techniczne wypływające nadługość postoju na stacji Łuków w sytuacji łączenia/dzielenia składów pociągu,spółka PKP Intercity podjęła działania w zakresie korekty czasów przeznaczonychna manewry w Łukowie. W związku z tym, wprowadzono poprawki do rozkładu jazdypociągów zarządzonego w dniu 2 maja 2017 r., w zakresie wydłużenia czasupostoju na stacji Łuków od 10 do 30 minut dla poszczególnych pociągów.
Jednakże, Spółka PKP PLK nie zaakceptowała propozycjiwdrożenia korekty rozkładu jazdy polegającej na wydłużeniu czasu przewidzianegona manewry w Łukowie ze względu na przepustowość linii nr 30 oraz brakmożliwości zachowania obiegów składów i lokomotyw. W związku z powyższym,wdrożenie rozkładu jazdy uwzględniającego realny czas niezbędny naprzeprowadzenie manewrów nastąpi dopiero od 3 września 2017 r.
Ponadto, od 3 sierpnia 2017 r., czas postoju w Łukowiewszystkich pociągów zostaje wydłużony i dotyczy pociągów:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– zmieniających lokomotywę z SU160 na lokomotywę elektryczną– postój w Łukowie wynosi 24 minuty,
– zmieniających lokomotywę z elektrycznej na SU160 – postójw Łukowie wynosi 20 minut,
– włączających wagony z Terespola – postój w Łukowie wynosi 27minut,
– włączających grupę wagonów do Terespola – postój w Łukowiewynosi 27 minut.
Od 3 września 2017 r. PKP Intercity planują zrezygnować zprowadzenia grupy wagonów relacji Łuków – Terespol – Łuków w pociągu TLK13108/9 i 31108/9 „Pomarańczarka”. W zamian zostanie uruchomiony pociągbezpośredni na trasie Warszawa Zach. – Terespol – Warszawa Zach. Oznacza toredukcję liczby składów dla których konieczne są długotrwałe manewry na stacjiŁuków z 9 do 7 pociągów. Natomiast od nowego rozkładu jazdy pociągów 2017/2018,który wejdzie w życie w dniu 10 grudnia 2017 r. Przewoźnik planuje zrezygnowaćz dzielenia/łączenia składów na stacji Łuków.
MIB przypomina, że w związku z zamknięciem odcinka Warszawa- Lublin, od 11 czerwca 2017 r. kolejowe przewozy pasażerskie w kierunku do i zLublina wykonywane są tymczasowo linią kolejową nr 30 przez Łuków. Częśćpociągów kursujących do i z Lublina trasą zastępczą prowadzi grupę wagonówkomunikacji bezpośredniej do i ze stacji Terespol dzielonych lub łączonych nastacji Łuków. Rozwiązanie to wynika z ograniczonej zdolności przepustowej naodcinku Warszawa Wsch. – Łuków, na którym kursuje duża liczba pociągów regionalnych,a jednocześnie wpływa na uzyskanie przez PKP Intercity oszczędności w pracyeksploatacyjnej oraz optymalne wykorzystanie lokomotyw serii EP07 obsługującychpociągi na odcinku Warszawa – Terespol (linia kolejowa nr 2).
„