Sprzedaż nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego po III kwartale 2009 roku
Po pierwotnym załamaniu dostaw nowego kolejowego taboru pasażerskiego w III kwartale dostawy nieco nabrały tempa, choć nadal są znacznie poniżej tego jakie powinny być. Podobnie jak w pierwszym półroczu, również i w trzecim kwartale jedyne dostawy prowadziła Pesa, która zyskała 100% udział w dwóch segmentach (SZT i wagonów).
W trzecim kwartale 2009 roku Pesa zakończyła realizację kontraktów na 5 pojazdów dla opolskiego oraz nieoczekiwanie znacznie przyspieszone dostawy 4 pojazdów dla podlaskiego. Oprócz tego Pesa dostarczyła 5 sterowniczych wagonów pasażerskich serii SA123. Daje to łączną ilość dostarczonych jednostek taborowych na poziomie 13 sztuk o łącznej długości 456,1 metra. W analogicznym okresie roku 2008 zostało dostarczonych aż 48 SZT, EZT i wagonów o łącznej długości 1987,9 metra. Oznacza to spadek dostaw o 72% licząc w jednostkach oraz o 77% licząc długości.
W segmencie SZT Pesa dostarczyła od początku roku 8 dwuwagonowych składów o łącznej długości 333,6 metra, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego było to 9 SZT oraz 323,7 metra długości. Oznacza to spadek dostaw 11% licząc w ilości jednostek, jednak wzrost o 3% licząc w długościach, co jest efektem dostawy wyłącznie długich pojazdów. Według naturalnego procesu wymiany teoretyczne zapotrzebowanie na SZT w tym okresie można szacować na 6 jednostek, więc dostawy przewyższają zapotrzebowanie i utrzymują się na mniej więcej stałym poziomie. W efekcie ponownie możemy stwierdzić, że rynek SZT jest w fazie dojrzałości, a dostawy zaspokajają nie tylko bieżące zapotrzebowanie, ale również pozwalają na odbudowę zaległości. W efekcie tego roczne zapotrzebowanie na SZT można oceniać na 8 pojazdów, co jasno wskazuje, że budowanie pojazdów dla tego segmentu wyłącznie na rynek polski nie ma szans ekonomicznego powodzenia.
Trzeci kwartał przyniósł również ożywienie dostaw w segmencie nowych wagonów pasażerskich, gdzie Pesa dostarczyła swoje pierwsze w historii wagony sterownicze, które stały się pierwszymi wagonami sterowniczymi w Polsce wykorzystywanymi w ruchu planowym (oczywiście pomijając wagony stanowiące jednolitą część zespołów trakcyjnych). W efekcie dostawy w tym segmencie wynoszą 5 sztuk oraz 122,5 metra łącznej długości, podczas gdy w zeszłym roku przez pierwsze trzy kwartały dostarczono 26 wagonów o łącznej długości 686,4 metra. Daje to spadek dostaw o 80,76% liczony w jednostkach oraz o 82,15% liczonego w długościach. Podczas gdy same potrzeby związane z naturalną wymianą taboru w przeciągu trzech kwartałów można szacować na około 80 nowych wagonów! Niewiele pocieszającym jest tutaj perspektywa dostarczenia 17 nowych wagonów dla PKP IC. Z racji już półrocznych opóźnień w dostawach tych wagonów pozostaje mieć nadzieję, że prezentowany na Trako pojazd klasy pierwszej zwiastuje rychłą dostawę pojazdów.
Niestety żadnych dostaw nie prowadzono w segmencie lokomotyw spalinowych i elektrycznych. Oczywiście zapotrzebowanie na lokomotywy spalinowe jest zaspokajane poprzez nowe SZT, stąd jedyne braki można odczuwać w obszarze lokomotyw elektrycznych, gdzie w przeciągu trzech kwartałów dostawy powinny obejmować 12 maszyn. Niestety żadna nie została dostarczona. Jednak tutaj pojawia się zwiastun poprawy w postacie wyjechania w październiku na szlaki pierwszych Taurusów z pociągami planowymi.
Niestety najgorzej sytuacja prezentuje się w obszarze EZT, gdzie z zapotrzebowania w przeciągu trzech kwartałów na 30 EZT nie dokonano żadnych dostaw, a do końca roku ten negatywny trend będzie utrzymany. W przeciwieństwie do tego w tym samym okresie 2008 roku dostarczono zaledwie 13 jednostek o długości 977,8 metra, natomiast w bieżącym roku dostawy wynosiły 0.
Dostawy nowych pojazdów kolejowych do ruchu pasażerskiego po III kw. 2009 roku.
Lp
|
Dostawca
|
Typ
|
Trakcja
(przekładnia lub napięcie)
|
Odbiorca
(użytkownik)
|
Ilość jednostek
|
Ilość członów lub wagonów
|
Długość
zespołu lub wagonu
|
Niska podłoga
|
1
|
Pesa
|
SA134 –011-014
|
Spalinowa (hydrauliczna)
|
Województwo Opolskie
(PKP PR)
|
4
|
2
|
41,7
|
tak
|
2
|
Pesa
|
SA133-009 – 012
|
Spalinowa (hydrauliczna)
|
Województwo Podlaskie (PKP PR)
|
4
|
2
|
41,7
|
tak
|
3
|
Pesa
|
SA123-001 – 005
|
Wagon
|
Województwo Kujawsko-pomorskie (PKP PR / Arriva PCC)
|
5
|
1
|
24,5
|
tak
|
|
|
|
|
W sumie
|
13
|
Długość x ilość
|
456,1
|
|
Na ostatni kwartał jest przewidziana dostawa dwóch lokomotyw Taurus, 17 wagonów z FPS oraz 1 SZT dla warmińsko-mazurskiego. Lokomotywy Siemensa są już w Polsce od dłuższego czasu, jednak ich oficjalne przejęcie przez PKP IC ma nastąpić dopiero w IV kwartale 2009 i wówczas jako odebrane znajdą się w zestawieniu. Oczywiście jak już wzmiankowane było wyżej za wyjątkiem segmentu SZT wszystkie pozostałe nadal będą cierpiały na niedostateczną ilość dostaw w stosunku do naturalnej wymiany taboru.
Nieco optymizmu pojawiło się również w obszarze przetargów. Niestety wzorem rynku tramwajowego również tutaj wszystko zaczyna grzęznąć w mniej lub bardziej uzasadnionych protestach. W poniższym zestawieniu znajdują się już parafowane zamówienia jak również te, gdzie został wyłoniony dostawca a jednocześnie podpisanie umowy z różnych przyczyn się przeciąga. Jednak nie sposób nie zauważyć, iż ilość zamówień jest nadal skromna i nijak nie pozwala zaspokoić zapotrzebowania związanego z naturalną wymianą taboru, co może skutkować kolejnymi ograniczeniami w ofercie pasażerskiej w najbliższej przyszłości.
Zestawienie aktualnych kontraktów na nowy tabor
Zleceniodawca / odbiorca
|
Dostawca
|
Ilość
|
Typ
|
Wartość zamówienia
|
Cena jednostkowa
|
Dostawy
|
Uwagi
|
PKP IC
|
FPS
|
17
|
wagony Z1
|
100mln zł
|
5,88mln zł
|
2009
|
|
PKP IC
|
Siemens
|
10
|
lokomotywy elektryczne
|
44,5 mln €
|
4,45mln €
|
2009-10
|
|
warmińsko-mazurskie
|
Pesa
|
3
|
SZT
|
28,232mln zł
|
9,41mln zł
|
2009-10
|
|
SKM Warszawa
|
Newag
|
4
|
19WE
|
87,2mln zł
|
21,8mln zł
|
2010
|
|
Śląskie
|
Pesa
|
8
|
ELF
|
187,329mln zł
|
23,41 mln zł
|
2012
|
|
KM
|
Pesa i ZNTK MM
|
20
|
ELF
|
101,26mln €
|
5,063mln €
|
2011
|
|
Małoposlkie
|
Pesa
|
5
|
Acatus 2
|
91,19 mln zł
|
18,238 mln zł
|
Od 2010
|
Oprócz już rozstrzygniętych postępowań, w toku znajdują się kolejne, wyszczególnione poniżej. Na pierwszym miejscu nadal widnieje postępowanie na dostawę 20 szybkich EZT do obsługi połączeń dalekobieżnych, natomiast PKP IC zapowiada wyłonienie wykonawcy w najbliższym czasie, po tym jak JASPERS wyraziło się pochlebnie o zaproponowaniu obsługi tymi składami linii CMK i tras Gdynia –Warszawa –Katowice / Kraków. Trwa nadal postępowanie na dostawę 13 EZT dla SKM w Warszawie, gdzie na placu boju pozostały Newag oraz Pesa, jednak z racji znacznie niższych cen tego pierwszego producenta, oraz otrzymaniu zamówienia na leasing 4 sztuk 19 WE pozycja Newagu w tym postępowaniu jest dosyć wysoka. Natomiast najnowsze zamówienia dotyczą dostawy SZT dla dolnośląskiego, lubelskiego i zachodniopomorskiego. W tabeli zestawiono dodatkowo listę oczekiwanych w najbliższym czasie przetargów, gdzie bez wątpienia najważniejszym będzie postępowanie na 70 EZT dla spółki PKP PR. Niedawno wyłoniono firmę, która przygotuje SIWZ oraz dokumenty potrzebne do tego postępowania, o które bez wątpienia zawalczą nie tylko krajowi ale i zagraniczni dostawcy.
Przetargi w toku i oczekiwane
Organizator
|
Ilość jednostek
|
Typ taboru
|
Uwagi
|
PKP IC
|
20
|
EZT o V max 250 km/h
|
W toku
|
SKM Warszawa
|
13
|
EZT
|
W toku
|
Lubelskie
|
5
|
SZT
|
W toku
|
Dolnośląskie
|
9
|
SZT
|
W toku
|
Zachodniopomorskie
|
10
|
SZT
|
W toku
|
KM
|
11
|
Lokomotywy
|
Przetarg oczekiwany
|
KM
|
11-22
|
Wagony piętrowe
|
Przetarg oczekiwany
|
KM
|
16 +8
|
EZT
|
Przetarg oczekiwany
|
KM
|
3
|
Elektr. wagony motorowe
|
Przetarg oczekiwany
|
KM
|
12
|
Dwuwag. EZT
|
Przetarg oczekiwany
|
PKP PR
|
70
|
EZT
|
Przetarg oczekiwany
|
Jednak pomimo napływających pozytywnych sygnałów w formie przetargów ilość zamawianego taboru jest nadal na bardzo skromnym poziomie niepozwalającym na dokonywanie rozsądnej wymiany przestarzałego już taboru. Modernizacji nie da się przeprowadzać w nieskończoność, dlatego tym bardziej należy mieć nadzieję, że w końcu licznie zapowiadane postępowania przetargowe oraz te znacznie się przeciągające zostaną wdrożone w fazę realizacji.