Sporo zastrzeżeń UTK do Kolei Śląskich

inforail
29.06.2015 10:15

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, po przeprowadzeniudziałań kontrolnych – nadzoru nad podmiotami posiadającymi certyfikatybezpieczeństwa w procesie recertyfikacji, stwierdził naruszenie przez KolejeŚląskie sp. z o.o. przepisów dotyczących obowiązków przedsiębiorcy w zakresiesystemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS).

Naruszenie przepisów przez przewoźnika polegało nanienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporciekolejowym, który był podstawą do wydania certyfikatu bezpieczeństwa w częściakceptującej system zarządzania bezpieczeństwem. Naruszenia polegały m.in. na: brakuwłaściwego nadzoru nad ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością, nieprawidłowymoszacowaniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń w stosunku do rocznej pracyeksploatacyjnej, niewdrożeniu środków kontroli ryzyka, braku zatwierdzeniaprzez Prezesa UTK dokumentacji systemu utrzymania (DSU) dla eksploatowanychpojazdów kolejowych, nieprzestrzeganiu cykli przeglądowo naprawczychokreślonych w DSU, niedokumentowaniu czynności utrzymania zgodnie z DSU, nieprawidłowymprowadzeniu rejestru pojazdów kolejowych, braku weryfikacji kompetencjidostawców usług, braku rozliczania osób pełniących role w zakresie SMS zosiąganych przez nie wyników, braku nadzoru nad przyrządami pomiarowymiwykorzystywanymi w procesie utrzymania pojazdów kolejowych, nieprzeprowadzaniuanaliz istotności zmian w trybie określonym w rozporządzeniu Komisji (UE) nr352/2009, niezapewnieniu należytego dokumentowania informacji oraz spójnościdokumentacji SMS, nieobjęciu audytami wszystkich procesów SMS oraz niemonitorowaniuskuteczności wprowadzonych działań korygujących w odniesieniu do stwierdzonychpodczas audytów niezgodności.

Prezes UTK stwierdził naruszenie przepisów: rozporządzeniaKomisji UE w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu dozgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatówbezpieczeństwa, ustawy o transporcie kolejowym, rozporządzeń MinistraTransportu: w sprawie systemu zarządzania bezpieczeństwem, w sprawie ogólnychwarunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, rozporządzenie MinistraTransportu i, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie sposób prowadzeniarejestru oraz sposobu oznakowania pojazdów kolejowych, oraz przepisów wewnętrznychprzewoźnika, w tym procedury SMS.

W wyniku podjętych działań Prezes UTK nakazał przewoźnikowinatychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, dokonanie analizymożliwości występowania nieprawidłowości w innych obszarach i procesach SMSoraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie, a także wniósł opodjęcie przez przewoźnika odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systememzarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomemryzyka związanym z prowadzoną działalnością certyfikowanego przewoźnikakolejowego.