Spore zmiany w ofercie InterRegio
Przewozy Regionalne zaprezentowały ciekawe zestawienie zmian w obsłudze pociągów InterRegio, które będą wprowadzone w trakcie wakacji lub po nich. A zatem:
IR „Barbakan”
Obsługa trakcyjna lokomotywami EU/EP07 wypożyczonymi z PKP IC tylko do 29 czerwca. Od 30 czerwca planowane zatrudnienie ET22 z PKP Cargo. Od 30 czerwca do 3 września kursuje w rel. Katowice –Świnoujście –Katowice, w kierunku „nad morze”z przyspieszeniem odjazdów w porównaniu z rozkładem pozasezonowym (Katowice 7.24 –Poznań Gł. 12.25 / 12.33 –Szczecin Gł. 15.10 / 15.27 –Świnoujście 17.18). We wrześniu ponownie będzie kursował w rel. Kraków –Szczecin –Kraków. Od października skrócenie trasy do rel. Szczecin –Poznań –Szczecin z jednoczesnym ograniczeniem kursowania tylko do piątków i niedziel i zmianą zestawienia na ED72.
IR „Bosman”
Od 30 czerwca odjazd z Warszawy nieco wcześniejszy w porównaniu z obecnym rozkładem „Portowca”–z Centralnej o 8.00.
IR „Brda”
Od 29 czerwca przyspieszenie odjazdów o ok. 10 min. w kierunku do stolicy (Bydgoszcz Gł. 6.07 –Toruń Gł. 7.13 / 7.15 –Warszawa Wsch. 10.07), a w kierunku powrotnym opóźnienie odjazdów o ok. półtorej godziny (Warszawa Wsch. 17.23 –Toruń Gł. 20.34 / 20.36 –Bydgoszcz Gł. 21.36).
IR „Bursztyn”
W tym roku, ze względu na EURO, zaczął jeździć już 7 czerwca. A przestanie 24 czerwca –w kierunku „nad morze”, 25 czerwca –ostatni kurs do Katowic. Ostatecznie rezygnacja z wielu postojów m.in. na „węglówce”i w Inowrocławiu (w kierunku morza), a także z zajeżdżania do Zduńskiej Woli. W efekcie znaczne skrócenie czasu przejazdu –od pół do całej godziny, w zależności od kierunku.
IR „Delfin”
Przez Koszalin w kierunku „nad morze”ostatni raz pojechał 7 czerwca. W wakacje będzie kursował bezpośrednio przez Karlino, co oznacza skrócenie czasu przejazdu o około pół godziny.
IR „Drwęca”
Dla pociągu rel. Poznań –Olsztyn nowy postój: Poznań Garbary.
IR „Flisak”
Od września połączenie „Żubra”z dotychczasowym „Flisakiem”nowy pociąg w piątki w rel. Białystok –Bydgoszcz, w niedziele Białystok –Toruń. Z powrotem „Flisak”będzie dojeżdżał tylko do Warszawy.
IR „Galicja”
Od czerwca skrócenie czasu przejazdu na odcinku Wrocław –Jelenia Góra, wzależności od kierunku od ok. 30 do 60 minut. „Galicja”w kierunku „w góry”jest teraz najszybszym pociągiem na tym odcinku, szybszym nawet od TLK, mimo, że –jadąc jako REGIO –wszędzie się zatrzymuje. Od 29 czerwca skrócona trasa do rel. Kraków Płaszów –Jelenia Góra –Kraków Płaszów.
IR „Giewont
Od czerwca wycofanie pociągu z Wrocławia i wprowadzenie dwóch wariantów trasy:
1) w rel. Częstochowa –Zakopane kursuje 15 sierpnia i generalnie od 30 czerwca w soboty
2) w rel. Opole –Zakopane kursuje od 1 lipca w niedziele
3) w rel. Zakopane –Opole kursuje od 30 czerwca w soboty
4) w rel. Zakopane –Częstochowa kursuje generalnie od 1 lipca w niedziele oraz 15 sierpnia.
Dzięki temu na wspólnym odcinku między Katowicami a Zakopanem pociąg kursuje w soboty i niedziele według jednolitego rozkładu jazdy. Natomiast o ok. półtorej godziny nastąpiło przyspieszenie odjazdów w kierunku „w góry”w porównaniu do wcześniej obowiązującego rozkładu jazdy (nowy rozkład: Opole Gł. 5.47 / Częstochowa 6.33 –Katowice 7.53 –Bielsko-Biała Gł. 8.59 / 9.00 –Zakopane 12.46) i opóźnienie odjazdów w kierunku powrotnym o ok. 2 godz. (Zakopane 16.36 –Bielsko-Biała Gł. 20.22 / 20.23 –Katowice 21.19 –Częstochowa 22.48 /Opole Gł. 23.19). Ponadto dla wariantu opolskiego w obu kierunkach nowy postój: Chorzów Batory.
IR „Gubałówka”
Ostatnie kursy w rel. Warszawa –Zakopane –Warszawa w obecnym rozkładzie jazdy były długi weekend z Bożym Ciałem (7-10 czerwca). W rel. skróconej Warszawa –Kraków Płaszów –Warszawa pojeździ jeszcze od października w weekendy.
IR „Harpun”
W wakacje ostatecznie będzie jeździł tak: na odcinku Kołobrzeg –Warszawa –Kołobrzeg codziennie, a na odcinku Warszawa –Lublin –Warszawa tak, jak rok temu, czyli do Lublina w piątki, soboty, niedziele, z powrotem w soboty, niedziele i poniedziałki. W kierunku „nad morze”nową trasą przez Koszalin.
IR „Lazur”
W tym roku, ze względu na EURO, zaczął jeździć już 7 czerwca. W kierunku „znad morza”jeździ od Tczewa przez Laskowice Pomorskie, Bydgoszcz Główną. Od 29 czerwca do Laskowic postoje, jak REGIO. W Laskowicach z potrójniaka EN57 zrobi się podwójny. Od 29 czerwca w kierunku „nad morze”przyspieszenie odjazdów o ok. 40 min. (Łódź Kal. 5.38 –Toruń Gł. 8.31 / 8.52 –Gdynia Gł. 13.32).
IR „Łysica”
Od 29 czerwca przyspieszenie odjazdu ze stacji początkowych w obu kierunkach o ok. 3 min.: z Kielc o 7.46, z Wrocławia Gł. o 15.20.
IR „Mamry”
Dla pociągu rel. Olsztyn –Poznań nowy postój: Poznań Garbary.
IR „Jan Matejko”
Od 29 czerwca przyspieszenie odjazdu z Warszawy o ok. pół godziny (Warszawa Wsch. 18.38).
IR „Merkury”
Od września będzie kursował: w relacji Szczecin –Poznań w piątki i niedziele, a w relacji Poznań –Szczecin w poniedziałki i soboty. Zmiana zestawienia na ezety (ED72, wspomagane przez EN57).
IR „Narew”
Dla kierunku Białystok –Warszawa skrócenie relacji do Warszawy Wschodniej z zapewnieniem gwarantowanego skomunikowania na IR do Łodzi. Dla kierunku Warszawa Zachodnia –Białystok przyspieszenie odjazdu ze stacji początkowej o 5 min. (11.35).
IR „Nikifor”
Nowe bezpośrednie połączenie interREGIO Warszawa Wsch. 6.38 –Krynica-Zdrój 14.45 oraz Krynica-Zdrój 12.55 –Warszawa Wsch. 21.37, na odcinku Kraków –Krynica-Zdrój ( i z powrotem) z taryfą REGIO. W tej rel. kursuje codziennie od 1 czerwca do 30 września, a od 1 października jako pociąg REGIO „Nikifor”w rel. Kraków Gł. –Krynica-Zdrój –Kraków Gł. Zestawienie: 2ED72, z czego jedna jednostka jeździ w pełnej relacji, druga odczepiana w Płaszowie .
To samo z powrotem, przy czym od 29 czerwca z powrotem według zmienionego rozkładu jazdy (przyspieszenie odjazdu o ok. 2 godz.): Krynica-Zdrój 10.50 –Kraków Gł. 15.54/ 16.32 –Warszawa Wsch. 20.17.
IR „Piast”
Od 29 czerwca przyspieszenie odjazdów na całej trasie o ok. 5 –15 min. (Warszawa Wsch. 12.58 –Katowice 16.25 / 16.30 –Opole Gł. 18.34 / 18.35 –Wrocław Gł. 19.35), a w kierunku powrotnym tylko na początkowym odcinku o 2 min. (Wrocław Gł. 10.58, Opole Gł. 11.56).
IR „Pomeranian Express”
Nowy pociąg tylko na czas rozgrywania meczów EURO 2012 w Gdańsku i Poznaniu, kursuje od 7 do 24 czerwca w rel. Poznań –Gdynia. Skład wagonowy, planowana obsługa trakcyjna „czekoladowymi siódemkami”.
IR „Władysław Reymont”
Od 29 czerwca w kierunku do Przemyśla zawieszenie kursowania na całej trasie. W kierunku Łodzi skrócenie trasy do rel. Kraków Gł. –Łódź Kal. z jednoczesnym ograniczeniem kursowania do piątków i niedziel i przyspieszeniem odjazdu z Krakowa Gł. o ok. pół godziny (14.35).
IR „Semafor”
Od czerwca ograniczenie kursowania w obydwu kierunkach do piątków i niedziel. W czerwcu w kierunku Łodzi Kaliskiej skierowanie od Łodzi Widzewa przez Zgierz i Łódź Żabieniec –wydłużenie czasu przejazdu, ale na Widzewie można się przesiąść w pociąg REGIO jadący do Kaliskiej krótszą trasą przez Chojny. Na Kaliskiej zagwarantowane skomunikowanie z pociągiem REGIO do Ostrowa Wlkp. Od 29 czerwca do 2 września w kierunku Łodzi zawieszenie kursowania.
IR „Skrzyczne”
Od 29 czerwca przyspieszenie odjazdów w kierunku stolicy o ok. 10 minut (Bielsko-Biała Gł. 5.45 –Katowice 6.47 / 6.50 –Warszawa Wsch. 10.20).
IR „Szczeliniec”
Skrócenie czasu przejazdu na niektórych odcinkach, m.in. Wrocław –Międzylesie (o ok. 20 min.)
IR „Śniardwy”
Dla pociągu rel. Olsztyn –Poznań nowy postój: Poznań Garbary.
IR „Warta”
W czerwcu ograniczenie terminów kursowania na odcinku Warszawa –Lublin –Warszawa tylko do weekendów i dni meczowych w stolicy, od lipca powrót do wcześniejszych terminów kursowania pociągu w całej relacji. Od czerwca w planie obsługa trakcyjna „czekoladowymi siódemkami”. Ponadto od czerwca nowa firma świadcząca usługi gastronomiczne w wagonie barowym. Nowe menu dostępne tutaj .
IR „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy”
W czerwcu, a następnie po wakacjach do końca rozkładu jazdy w soboty skrócenie trasy do rel. Warszawa –Rzeszów. W piątki wprowadzenie grupy wagonów rel. Warszawa –Rzeszów. Od 29 czerwca w obu kierunkach skrócenie trasy do rel. Warszawa –Kraków Gł. z przyspieszeniem odjazdu o ok. 15 minut (Warszawa Wsch. 12.23).
IR „Wilda”
Od września przesunięcia godzin w rozkładach jazdy, w kierunku Gorzowa niewielkie z zachowaniem obecnych terminów kursowania, z powrotem zachowany rozkład dla niedzieli, a w piątki będzie kursował tylko do Krzyża. Dodatkowo w niedziele jeszcze „półkurs”z Krzyża do Poznania.
IR „Żubr”
Od września połączenie „Żubra”z dotychczasowym „Flisakiem”nowy pociąg „Flisak”w piątki w rel. Białystok –Bydgoszcz, w niedziele Białystok –Toruń. IR „Żubr”pozostaje tylko w rel. Warszawa –Białystok ze zmienionym rozkładem jazdy –przyspieszenie odjazdu o ok. 2 godziny (z Warszawy ok. 19.00, do Białegostoku ok. 21.30).
IR do Łodzi
Od 29 czerwca zmiana rozkładów pociągów IR kursujących między Łodzią a Warszawą (obecnie jeden z nich nr 33048/9 ma dwa warianty rozkładów: w piątki i niedziele przez Skierniewice, w pozostałe dni przez Łowicz Przedm.). Wszystkie zmiany wchodzące 29 lub 30 czerwca generalnie będą obowiązywały do 2 lub 3 września. Poza tym, prawdopodobnie w lipcu, pewne zmiany taborowe na „Skrzycznem”i „Mewie”, ale o tym napiszę, jak to już będzie pewne.