Spore zainteresowanie budową linii do lotniska w Pyrzowicach
Pięć ofert zaprojektowaniaodbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, wraz zeskomunikowaniem portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, otrzymał zarządcakolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK.
Odbudowa linii nr 182 dałaby postulowane w regionie od latkolejowe połączenie konurbacji katowickiej (a obecnie powstającejGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) z Katowice Airport.
Cały okres obowiązywania obecnego zamówienia – obejmującyzaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego – to1575 dni. PLK zakładają, że wybrany wykonawca dostarczy m.in. specyfikacjetechniczne wykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dni od dnia podpisaniaumowy oraz będzie pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisaniaumowy na roboty budowlane.
PLK przewidują przy tym rozpoczęcie robót budowlanych w IVkw. 2019 r. a ich zakończenie – w II kw. 2022 r.
W przetargu na projekt i nadzór autorski tegoprzedsięwzięcia oferty złożyło pięć podmiotów. Najtańszą zaproponowała spółkaMosty Katowice – na 13,6 mln zł brutto (kolejne oferty opiewają na 17,6 mln złi 17,8 mln zł brutto). PLK podały w poniedziałkowej informacji z otwarciaofert, że budżet zamówienia określiły na 35,3 mln zł brutto. Żadna z ofert nieprzekracza tej kwoty.
Nieeksploatowana obecnie w większości, jednotorowa linia nr182 łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolicekatowickiego lotniska. Oprócz kompletnego remontu planowana jest jejelektryfikacja. Przedsięwzięcie ma zostać wykonane przy wsparciu środków UE.
Obecnie zamówienie opiera się na dokumentacjiprzedprojektowej, która została przygotowana – z opóźnieniem – w ostatnichdwóch latach. Zgodnie z jej założeniami odbudowa linii nr 182 ma zapewniaćm.in. osiąganie na niej prędkości maksymalnej 140 km/h przez pociągipasażerskie oraz 80 km/h przez towarowe. Projekt musi uwzględnić m.in. budowęnowego wiaduktu kolejowego nad autostradą A1.
Zamawiana dokumentacja ma zapewniać dwie opcje realizacjiodbudowy linii nr 182 – w jednym zadaniu lub w trzech częściach, z którychpierwsza umożliwiłaby dojazd do lotniska Katowice od strony Tarnowskich Gór.
Ogłoszenie przetargu na projekt w obecnej formule oznaczałowycofanie się przez PLK z wcześniejszego założenia, że po ukończeniu studiumwykonalności (jest już gotowe) mógłby zostać ogłoszony przetarg na pracebudowlane w formule „projektuj i buduj”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gotowa dokumentacja przedprojektowa i zamawiana projektowasą zgodne z obecną koncepcją utworzenia połączenia kolejowego do lotniskaKatowice. Według poprzedniej powstać miała nowa linia kolejowa na odcinku odBytomia do Pyrzowic, w pobliżu których mieści się lotnisko. Po jej zarzuceniu wmarcu 2015 r. resort infrastruktury i rozwoju zdecydował o remoncie iuruchomieniu dawnej linii z Tarnowskich Gór do Zawiercia.
Pierwotnie zamierzano współfinansować te prace środkamiRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (wewczesnych pracach nad programem wstępnie oszacowano koszt na 331,8 mln zł).Później zmieniono to założenie – przypisując przedsięwzięcie do ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Chociaż na listach obecnego Krajowego Programu Kolejowegonie wymieniono z nazwy połączenia kolejowego do portu lotniczego Katowice, PLKz końcem ub. roku zapewniały PAP, że mieści się ono na liście podstawowejprogramu – w przewidzianej do finansowania z POIiŚ pozycji pod nazwą”Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności” (za1089,8 mln zł).
W dołączonym do obecnej dokumentacji przetargowej wzorzeharmonogramu robót (zakładającego ich realizację do maja 2022 r.) pod rubryką”koszt” pojawia się wartość 454,3 mln zł.
Według pierwotnych szacunków PKP PLK czas jazdy na lotniskoz Katowic z wykorzystaniem odbudowanej linii nr 182 miałby wynieść od stronyZawiercia ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu – 55 minut. Wedługwcześniejszych informacji, czas przejazdu z wykorzystaniem linii nr 182 odstrony Tarnowskich Gór wyniósłby ponad 51 minut.
„