Spór o poznańskie wiadukty
Niecałe dwa tygodnietemu PKP PLK deklarowały dofinansowanie budowy dwóch wiaduktów w Poznaniu.
Mają one powstać w ciągu ul. Golęcińskiej oraz Lutyckiej.Dwa kolejne obiekty, które Poznań chce zbudować – tunel na ul. Grunwaldzkiej nagranicy z Plewiskami oraz wiadukt nad przejazdem kolejowym na ul. Krańcowej –kolejowa spółka umieściła na liście rezerwowej.
PKP PLK S.A. poinformowała tymczasem, że Miasto Poznań niechce budować wiaduktów.
Mam wrażenie, żewypowiedź ma podtekst polityczny. Współpracujemy z PKP PLK w wielu obszarach iprowadzimy z zarządem regularne rozmowy dotyczące różnych kwestii. Jeśli chodzio wiadukty to nie jest tak, że Miasto nie chce ich realizować. Jeśli tylkozdobędziemy środki to z pewnością będziemy stawiać na takie inwestycje, jakchociażby tunel na Grunwaldzkiej – mówi Maciej Wudarski, zastępcaPrezydenta Miasta Poznania.
PKP postawiło dosyć jasne kryterium naboru na dofinansowaniewniosków – Miasto musi posiadać koncepcję na daną inwestycję.
Na ul. Starołęcką iWolę takiego planu nie mamy, co wynika z dwóch powodów. Po pierwsze dla ul.Starołęckiej powstał projekt, który przez wzgląd na inne wytyczne PKP związanez pozostawieniem rezerwy na trzeci tor, jest już nieaktualny. W związku z tym niebawemgo przemodelujemy. Po drugie, jeśli chodzi o węzeł Wola, to wymagana jest tuogromna inwestycja ze strony Miasta. Szacujemy, że przebudowa skomplikowanegoukładu drogowego pochłonie ok. 120-150 mln zł, a PKP dofinansuje jedynie ok.10-15 procent tej kwoty. W tej chwili nie mamy środków na realizację tejinwestycji. Miasto nie odrzuca więc szansy, tylko realnie gospodaruje budżetem,jaki ma do dyspozycji – wyjaśnia Maciej Wudarski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prace przy bezkolizyjnym przejeździe wzdłuż ul.Grunwaldzkiej toczą się niezależnie od dofinansowania od PKP. W zeszłym rokurozstrzygnięto przetarg na przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego dlacałości węzła transportowego Grunwaldzka. Wykona go francuska firma SafegeS.A.S. Dokumentacja projektowa wraz z kompletem decyzji ma zostać przygotowanado kwietnia 2019. Wówczas zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę robótbudowlanych i dokumentacji wykonawczej, a jesienią 2021 roku węzeł powinienzostać oddany do użytku.
Przy ul. Św. Michała najprawdopodobniej budowany będzietunel drogowy. Inwestycja ta musi być realizowana wraz z budową III toru odstacji Poznań Główny do Poznań Wschód – co jest bez wątpienia zadaniem PKP PLKS.A.
Miasto deklaruje współpracę i partycypację przy budowiewiaduktu wzdłuż ul. Krańcowej, która znajduje się poza głowicą stacji PoznańWschód. Ten projekt znalazł się na liście rezerwowej i będzie realizowany wmomencie znalezienia się na liście głównej.
„