Spółka Databout przygotuje wstępne studium wykonalności Kolei Metropolitalnej

inforail
12.06.2020 13:45

Spółka Databout(wcześniej WYG International) ma przygotować wstępne studium wykonalności KoleiMetropolitalnej – zdecydowała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, którarozstrzygnęła przetarg na opracowanie tego strategicznego dla komunikacji wregionie dokumentu.

Analizy dotyczące m.in. nowych torów i przystanków, taboru,kwestii technicznych czy finansowania projektu mają potrwać cztery lata.

Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM -działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, wśród którego ustawowych zadańjest transport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiejczterowariantowa koncepcja takiej kolei była gotowa w styczniu ub. roku; potempowstał jeszcze do niej suplement.

W lutym br. GZM ogłosiła przetarg na wstępne studiumwykonalności Kolei Metropolitalnej. Wpłynęły cztery oferty, które otwarto wkwietniu – jak wówczas informowano, opiewały one na na 5,5-8,4 mln zł brutto.Najtańszą złożyła spółka WYG International (obecnie Databout). W piątekprzedstawiciele GZM poinformowali o rozstrzygnięciu przetargu i wyborze ofertyfirmy Databout. Decyzja komisji przetargowej uprawomocni się 19 czerwca.Możliwe są jeszcze odwołania ze strony pozostałych uczestników przetargu.

Wstępne studium wykonalności jest kolejnym etapemrozłożonego na ok. 20 lat planu budowy Kolei Metropolitalnej. Dokument maokreślić, które z rozwiązań zaproponowanych w gotowej już koncepcji kolei sąmożliwe do realizacji oraz w jakim zakresie.

Studium ma zawierać dwa rodzaje koncepcji rozwoju. Pierwsza,tzw. koncepcja krótkoterminowa, powstanie za około półtora roku i obejmie m.in.budowę nowych przystanków i zmiany lokalizacji istniejących. Ma odpowiadać nakwestie integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym poprzez integracjęrozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych oraz parkingów dlasamochodów. Ma także zawierać symulacje zapotrzebowania na tabor orazpropozycje lokalizacji i wielkości zapleczy technicznych kolei.

Koncepcja docelowa powstanie w ciągu czterech lat odpodpisania umowy z wykonawcą i obejmie m.in. prognozę ruchu osób, propozycjęoferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy pociągów oraz analizęzapotrzebowania na tabor. Ma wskazywać lokalizacje i wielkość zaplecza technicznegokolei.

Wykonawca studium przygotuje również plan działańinwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych oraz zaproponuje modelintegracji z transportem zbiorowym i indywidualnym. Ponadto ma przeanalizowaćróżne modele własności operatora Kolei – chodzi o określenie, czy operatorem mabyć np. własna spółka GZM czy firma zewnętrzna. W studium znajdą się takżerekomendacje sposobu pozyskania taboru, jego serwisowania oraz utrzymaniazaplecza. Częścią dokumentu będzie analiza finansowania inwestycji.

Wykonawca studium ma wziąć pod uwagę realizowane i planowaneinwestycje spółki PKP PLK oraz plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.Władze Metropolii zastrzegają, że po wykonaniu wstępnego studium konieczne będąkolejne dokumenty obejmujące poszczególne odcinki zarekomendowane dorealizacji.

Zgodnie z przygotowaną przez naukowców Politechniki Śląskiejkoncepcją Kolei Metropolitalnej, pierwszy jej wariant/etap zakładawykorzystanie istniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK. Kolejmetropolitalna ogranicza się tu do relacji Gliwice–Dąbrowa Górnicza Ząbkowiceoraz Tarnowskie Góry–Tychy Miasto. Zakładane działania obejmują zaplanowanejuż: zakupy taboru przez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, które zapewniłyby –szczególnie na trasie Gliwice–Ząbkowice, kursowanie pociągów co najmniej co 15minut w szczycie.

Drugi etap zakłada wykorzystanie tych samych przebiegówlinii, ale z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami, orazwydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń, co wymaga odbudowylinii z Tychów. Taki główny szkielet linii miałby 123 km; wymagałby budowy 21nowych przystanków, rewitalizacji trzech, zmiany lokalizacji dwóch i likwidacjitrzech.

Kolejne etapy zakładają wykorzystanie, prócz istniejącejtzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), również kolei lekkiej (na kształtwarszawskiej WKD) oraz – w przyszłości – np. monorail. W jednym z wariantówzakłada się ponadto m.in. poprowadzenie wydzielonymi technicznie lub jedynieorganizacyjnie odcinkami połączenia Gliwice–Ruda Halemba–Mikołów–Tychy Miasto(pod kątem kolei lekkiej, z częściowo odbudowaną lub nową infrastrukturą).

GZM zapewnia, że obecnie jest realizowany podstawowy wariantrozwoju Kolei Metropolitalnej. W ub. roku dofinansowano kwotą 1,2 mln złuruchomienie pierwszych dodatkowych 15 połączeń kolejowych, aby zwiększyć ichczęstotliwość na podstawowych, najbardziej obciążonych ruchem ciągachkolejowych. W kolejnym rozkładzie jazdy liczba tych połączeń wzrosła do 40 (za6 mln zł).

W ub. roku GZM i PKP PLK podpisały list intencyjny, w którymkolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparcie merytoryczne w pracach nad studiumwykonalności Kolei Metropolitalnej. W tym roku Metropolia przeznaczy 10 mln złna przebudowę infrastruktury kolejowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza iDąbrowa Górnicza Gołonóg (docelowo planując 26 mln zł dotacji).(PAP)