Spółka CPK chce dostać 1,5 mln euro na … trasę kolejową Katowice-Ostrawa

inforail
26.04.2019 15:11

Centralny PortKomunikacyjny chce otrzymać 1,5 mln euro z UE na prace przygotowawcze do budowy30-km linii kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą – poinformowała spółka CPK.

Podpisała też list intencyjny z czeskim zarządcąinfrastruktury kolejowej ws. m.in. powołania grupy roboczej.

„1,5 mln euro ma szansę otrzymać CPK w ramachinstrumentu finansowego UE +Łącząc Europę+ (Connecting Europe Facility – CEF),na prace przygotowawcze do budowy szlaku od granicy polsko-czeskiej dopołączenia z linią Chybie-Żory (w okolicach Jastrzębia Zdroju)” -poinformowała w piątek w komunikacie spółka Centralny Port Komunikacyjny. Jakwyjaśniono, planowany 30-kilometrowy odcinek „stanowi brakujące ogniwo wTranseuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T”.

W tym tygodniu spółka złożyła wniosek o dofinansowanie wramach CEF; obejmowałby on też prace analityczne dla całego projektu liniiłączących region Katowic z czeską Ostrawą.

„Infrastruktura kolejowa jest kapitałochłonna, dlategoniezbędne jest jej dofinansowanie z budżetu krajowego i unijnego. To pierwszywniosek o dofinansowanie w ramach CEF dla inwestycji z Programu KolejowegoCPK” – powiedział cytowany w komunikacie pełniący obowiązki prezesa spółkiCPK Piotr Malepszak. Dodał, że inwestycja ta włączy do połączeń dalekobieżnychprawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój – największe w Polsce miasto bez dostępudo kolei.

Spółka CPK w tym tygodniu podpisała też list intencyjny zczeskim zarządcą infrastruktury kolejowej SZDC w sprawie m.in. powołania grupyroboczej złożonej z ekspertów obu krajów. „Celem jest bliska współpraca wzakresie realizacji nowych linii: projektowania i budowy brakującejinfrastruktury, zwiększenie przepustowości sieci kolejowej i skrócenie czasupodróży dla kolejowych połączeń kolejowych między Polską a Czechami” -czytamy.

Wyjaśniono, że współpraca wykracza poza wniosek CEF iobejmuje koordynację przygotowania i budowy nie tylko nowej transgranicznejlinii Katowice–Ostrawa, ale też Wrocław–Praga (jako planowanych elementów sieciTEN-T).

„Strony zobowiązały się do ścisłej współpracy wzakresie ustalenia dokładnego przebiegu, w tym określenia lokalizacji punktówstycznych linii na granicy państw, a także uzgodnienia szczegółowych parametrówtechnicznych inwestycji. Zakres współpracy obejmuje m.in. wymianę informacji,dokumentacji technicznej, opracowań analitycznych i studialnych oraz wsparcie wzakresie ułatwiającym planowanie, przygotowanie i implementacji projektu”- napisano.

Inwestycje te będą częścią Programu CPK, który zakładabudowę ok. 1600 km nowych linii (tzw. szprych kolejowych) prowadzących z 10kierunków do nowego lotniska i do Warszawy. „Linie te będą zapewniałyspójność krajowej sieci kolejowej, łącząc miasta wojewódzkie ze stolicą, z CPK,a także wzajemnie między sobą” – podkreśliła spółka CPK.

37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys.hektarów, ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będziew stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogłobyć rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają sięzakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027r.

W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przeduzyskaniem przez nowy Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej,powstanie 140 km linii dużych prędkości na trasie Warszawa-CPK-Łódź – zapowiadaspółka. Każda z 10 tzw. szprych prowadzących do CPK będzie się składać z nowychodcinków torów i wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącejjuż infrastruktury. Podzielono już zadania inwestycyjne między spółki: CPK,odpowiedzialną za realizację zadań lotniskowych i kolejowych (budowę nowychlinii), a PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest zarządcą infrastrukturykolejowej w Polsce i zajmuje się modernizacją linii istniejących.

Koszty związane z realizacją nowej inwestycji szacowane sądo 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł –kolejowej i 7 mld zł – drogowej.

Centralny Port Komunikacyjny – według rządu – ma byćnajważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowymzlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy,kolejowy i drogowy. CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowychoraz drogowych na terenie całego kraju. Umożliwią one przejazd pomiędzyWarszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.