Spójny system komunikacji w Łódzkim

inforail
17.03.2014 09:43
15 czerwca na trasę mają wyjechać pierwsze nowoczesne pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Pierwszym połączeniem obsługiwanym przez spółkę będzie linia Łódź Kaliska – Sieradz. Od września pociągi przewoźnika będą jeździć na trasie Łódź Widzew – Zgierz. Do końca kwietnia do Łodzi ma trafić pierwszych sześć nowoczesnych szynobusów Flirt3 produkowanych przez firmę Stadler Polska, z 20 zamówionych przez spółkę. Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień uważa, że ŁKA w istotny sposób będzie uzupełniała przewozy w województwie. Liczy także na zaangażowanie samorządów lokalnych i zsynchronizowanie lokalnej komunikacji z koleją aglomeracyjną.
ŁKA, której właścicielem jest samorząd województwa łódzkiego, będzie łączyć Łódź z miastami i gminami aglomeracji. Pociągi mają kursować na trasach: Łódź Kaliska – Sieradz;Łódź Kaliska – Łowicz;Łódź Fabryczna – Koluszki, a także na odcinku Zgierz – Kutno oraz Łódź Chojny – Łódź Widzew.
Pierwszy Flirt3 dla ŁKA (foto: ŁKA)
Według Stępnia władze regionu myślą o objęciu takimi połączeniami całego województwa, także m.in. Tomaszowa Mazowieckiego, Piotrkowa Trybunalskiego czy Radomska. Przypomniał, że obok zakupu nowoczesnych szynobusów modernizowanych jest także w sumie 17 pociągów typu EN57, a potrzeby przewozowe w regionie szacowane są na ok. 50 składów.
’Mamy nadzieję, że do 2020 r. uda nam się utworzyć spójny system komunikacji w województwie, komunikacji ekologicznej, energooszczędnej, efektywnej i wygodnej dla pasażera’ – mówił w piątek na konferencji prasowej Stępień. Jego zdaniem istotnym elementem dla kolei regionalnej będzie także tunel średnicowy, który ma połączyć dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. 'Za chwilę będzie wyłoniony wykonawca i do 2020 r. tunel średnicowy, który będzie istotnym elementem dla kolei regionalnej, będzie miał szansę funkcjonować’ – dodał.
Jak poinformował prezes ŁKA Andrzej Wasilewski, pierwsze połączenia ŁKA uruchomi 15 czerwca i będzie to siedem par pociągów z Łodzi do Sieradza. Od września osiem par pociągów będzie obsługiwać linię Zgierz-Łódź Widzew, a od 1 listopada przewoźnik uruchomi połączenia z Łodzi Kaliskiej do Łowicza oraz pomiędzy stacjami Łódź Kaliska i Łódź Widzew.
’Rozkład jazdy jest tak skonstruowany, żeby był dogodny dla podróżnych, żeby mogli dojechać do pracy czy do szkół i żebyśmy mogli poprawić mobilność mieszkańców regionu łódzkiego’ – zapewnił prezes ŁKA. Według niego podróżni będą mogli kupić bilety nie tylko w biletomatach w pociągach, ale także poprzez telefony komórkowe czy internet. Od 15 czerwca ma być dostępny także bilet elektroniczny.
Kolejnych 10 pojazdów zostanie dostarczonych przewoźnikowi w październiku 2014 r., a ostatnie cztery – w lutym 2015 r. Pociągi będą mogły rozwijać maksymalną prędkość 160 km na godz. i pomieszczą 254 pasażerów. Wagony będą klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojazdy wyróżniać mają niskie koszty eksploatacji oraz zużycie energii.
Kontrakt na dostawę 20 pociągów jest realizowany w ramach projektu 'Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej’. Trwa także budowa nowoczesnego zaplecza technicznego dla taboru. Wartość całej inwestycji to ponad 457 mln zł, z czego część finansowana jest ze środków unijnych.
W związku z uruchomieniem ŁKA zbudowano lub przebudowano 24 perony na 14 przystankach oraz na trzech stacjach kolejowych: Stryków, Głowno i Chociszew. Do września PKP PLK ma zakończyć modernizację trasy kolejowej ze Zgierza do stacji Łódź Widzew. Po zakończeniu inwestycji podróżni będą mogli korzystać z trzech nowych przystanków, a maksymalna prędkość pociągów wyniesie 100 km/godz.