Spalinowe Gamy powinny wrócić do obsługi subregionu gorzowskiego?
Posłanka Krystyna Sibińska wystosowała do ministra infrastruktury interpelację ws. spalinowych lokomotyw Gama.
A ściślej mówiąc regionów, które są przez nie obsługiwane.
Przypomina w niej, że w roku 2015 spółka PKP IC zakupiła w bydgoskiej firmie PESA 10 lokomotyw spalinowych 111Db Gama, oznaczonych jako seria SU160. Projekt dofinansowano środkami z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (POIiŚ). Zgodnie z projektem tabor przeznaczono do obsługi połączeń w relacjach: Ełk-Korsze, Ełk-Olecko-Suwałki, Rzeszów-Zamość, Rzeszów-Zagórz, Krzyż-Gorzów Wlkp.-Kostrzyn, Piła-Krzyż.
Dalej posłanka wskazuje, że po kilkunastu miesiącach eksploatacji, lokomotywy SU160 obsługujące trasę Piła-Krzyż-Gorzów Wlkp.-Kostrzyn, z niezrozumiałych względów zostały relokowane na tzw. ścianę wschodnią. W ich miejsce na linię 203 skierowano lekkie lokomotywy SU42, osiągające prędkość do 90 km/h, które dodatkowo okazują się awaryjne. Biorąc pod uwagę brak lokalnej rezerwy pojazdów trakcyjnych, skutkuje to odwoływaniem nielicznych pociągów docierających do Gorzowa Wielkopolskiego.
Lokalne media systematycznie informują o problemach z taborem spółki PKP IC. Z opinii kolejarzy wynika, iż lokomotywy SU160 nie sprawdzają się w południowo-wschodniej Polsce. Duże przebiegi, górzysta charakterystyka linii, jak również prawdopodobnie niewłaściwa eksploatacja pojazdów w rejonach podgórskich, nie służą temu taborowi. Lokomotywy SU160 sprawdziłyby się na liniach 203 oraz 367, istotnie wzmacniając lokalną flotę liniowego taboru spalinowego spółki PKP IC.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ponowna relokacja lokomotyw SU160 do pierwotnego miejsca stacjonowania może wpłynąć korzystnie zarówno na eksploatację pojazdów, jak również istotnie wzmocnić ilostan pojazdów trakcyjnych, który obsługuje linie 203 oraz 367.
W związku z powyższym posłanka zwróciła się Ministra Infrastruktury z pytaniem, czy lokomotywy 111Db Gama, zakupione m.in. do obsługi pociągów na trasie Piła-Krzyż-Gorzów-Kostrzyn, powrócą na lubuskie szlaki (LK203, LK367)?
Czekamy na stanowisko resortu, będziemy do niego wracać.