Spada liczba eksploatowanego taboru
Przewoźnicypasażerscy w 2018 r. dysponowali mniejszą liczbą pojazdów trakcyjnych orazwagonów niż w roku ubiegłym, co ma związek z kończącym się cyklem życiaeksploatowanego przez nich taboru lub przekazaniem pojazdów do modernizacji –podał UTK.
W ostatnich latach dostrzegalny jest wzrost liczbyspalinowych pojazdów trakcyjnych, co jest związane z przywracaniem doeksploatacji lokalnej infrastruktury kolejowej.
Zmiany w liczbie pojazdów znajdujących się w dyspozycji pasażerskichprzewoźników kolejowych, wpływają w znaczący sposób na wzrost współczynnikawykorzystania taboru. Od kilku lat zauważalny jest stały wzrost współczynnikawykorzystania lokomotyw, co ma związek z postępującą odnową parku taborowegooraz likwidacją starych pojazdów. Tymczasowe wycofanie z eksploatacjielektrycznych zespołów trakcyjnych oraz zmiany w strukturze wykorzystania tegotaboru (likwidacja wysłużonych EZT) spowodowało, że współczynnik wykorzystaniatej grupy pojazdów zmniejszył się o 3 punkty procentowe względem 2017 r.
Średni wiek wagonów pasażerskich w 2018 r. przekroczył ponad30,6 lat (i jest o rok wyższy niż w 2017 r.). Sprowadzone przez niemieckiegoprzewoźnika pasażerskiego Arriva RP spalinowe zespoły trakcyjne serii 628,pomimo zadowalających parametrów trakcyjnych, wpływają w znaczący sposób napodniesienie do 11,6 lat średniego wieku eksploatowanych spalinowych zespołówtrakcyjnych (o ponad 1,5 roku więcej niż w 2017 r.).
Najwyższy średni wiek taboru odnotowywany jest w zakresieeksploatowanych przez przewoźników pojazdów trakcyjnych. Średnia wieku wprzypadku lokomotyw elektrycznych to 33,8 lat, natomiast w przypadku lokomotywspalinowych to aż 41,7 lat.
Według UTK poprawia się również sytuacja w przypadkuelektrycznych zespołów trakcyjnych, które obsługują największą liczbępasażerów. Obecnie 56% pojazdów wyposażonych jest w klimatyzację, 40% posiadastały dostęp do sieci Internet, 56% wyposażonych jest w toaletę z systememzamkniętym, 73% posiada miejsca dla rowerów, a 70% dostosowanych jest doprzewozu osób o ograniczonej mobilności.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Liczne modernizacje i duże inwestycje w zakup EZT naprzestrzeni lat spowodowały zwiększenie udziału dobrze wyposażonych jednostektego typu. Przewoźnicy zapowiadają dalsze inwestycje w tabor pasażerski, copowinno przynieść dalszą poprawę komfortu podróżowania. Wszystkie nowe pojazdy,co do zasady powinny być w pełni zgodne z obowiązującymi i mającymizastosowanie dla danego pojazdu TSI.
W 2018 r. dopuszczono do eksploatacji 124 pojazdy do ruchupasażerskiego. Liczba ta nie odbiega znacząco od 2017 r., kiedy to dopuszczonodo eksploatacji 115 pojazdów. Tak jak w ostatnich latach, również w 2018 r.zespoły trakcyjne stanowiły większość z taboru pasażerskiego dopuszczanego doeksploatacji. Ogólna liczba zespołów trakcyjnych dopuszczonych do eksploatacjiwyniosła 73 sztuki, z czego zdecydowana większość – 69 sztuk – to pojazdyelektryczne. Ponadto w 2018 r. dopuszczono do eksploatacji 55 sztuk wagonówpasażerskich.
„