Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Spada komfort podróżowania na trasie Warszawa – Bydgoszcz?

inforail
19.07.2017 12:57

Bydgoszcz, ponad350-tysięczne duże miasto, była przez lata swoistym „kolejowym zaściankiem”,posiadającym bardzo ubogą ofertę połączeń ze stolicą Polski. Ostatnie latapokazują jednak, że poprawa oferty skutkuje powrotem mieszkańców Bydgoszczy dokolei – twierdzi poseł Piotr Król.

Pierwszy symptom tego był dość przypadkowy: przed kilkomalaty trasą przez Bydgoszcz przekierowano większość pociągów PKP IC łączącychWarszawę z Trójmiastem, co było spowodowane trwającą wówczas modernizacją liniikolejowej nr 9. Paradoks polegał na tym, że standardem wówczas stało się, że w”objazdowej” Bydgoszczy do pociągów Gdynia – Warszawa potrafiło wsiadać nawetkilka razy więcej osób niż w całej, prawie dwukrotnie większej aglomeracjitrójmiejskiej. Objazdy przez Bydgoszcz co prawda już się skończyły, ale kolejnedziałania, już bezpośrednio dedykowane poprawie oferty dla bydgoszczan (czylim.in. zakup pociągów EZT „Flirt3” oraz modernizacje wagonów PKP Intercity)utrwaliły pozytywne trendy: mieszkańcy Bydgoszczy coraz liczniej i chętniejkorzystają w podróżach do Warszawy z komunikacji kolejowej.

Niestety, w ostatnim czasie zaobserwować można niekorzystnezjawisko pewnego pogorszenia oferty PKP IC na trasie Bydgoszcz – Warszawa. Wobecnym rozkładzie jazdy (roczny rozkład 2016/17) pociągów obsługiwanych”Flirtami” kursuje na tej trasie mniej niż w rozkładzie poprzednim. Kolejnąkwestią jest pogorszenie standardu składów obsługiwanych taborem tradycyjnym(lokomotywa + wagony). Zgodnie z posiadanymi przez posła Króla informacjami, od11 czerwca br., tj. od dnia przez PKP PLK korekty do rocznego rozkładu jazdy,zmieniono zestawienie co najmniej dwóch pociągów PKP IC łączących Bydgoszcz zWarszawą. Mowa tu o TLK Staszic i TLK Ogiński. Do tej pory, pociągi tekursowały zestawione, przynajmniej częściowo, z wagonów zmodernizowanych, wktórych zwłaszcza w klasie 2 po modernizacji podróżny odczuwa znaczną poprawęwarunków podróżowania (przedziały 6-miejscowe zamiast 8-miejscowych, wygodnefotele, gniazdka elektryczne, zmodernizowane toalety). Obecnie, pociągi tezestawiane są z wagonów niezmodernizowanych, co stanowi istotne pogorszeniekomfortu podróżowania.

Zdaję sobie sprawę, że zmodernizowane wagony zostałyprzeznaczone na inne trasy, dzięki czemu mieszkańcy innych miast odczuwająteraz zwiększony komfort podróżowania – pisze w interpelacji do MinistraInfrastruktury i Budownictwa poseł Król. Rozumiem też, że nie da się zadowolić wszystkichpasażerów: PKP Intercity sukcesywnie modernizuje posiadany tabor, co powodujepodnoszenie jakości na kolejnych trasach. Pragnę jednak zauważyć, że opisaneprzeze mnie sytuacje związane z taborem obsługującym „linię bydgoską” mogą jużświadczyć o pewnym negatywnym trendzie (a nie jednostkowym zjawisku) związanymz pogorszeniem jakości oferty. Jeśli ten trend się utrzyma, może to ponowniespowodować odpływ pasażerów – pisze dalej poseł.

OI jednocześnie prosi Ministra o zajęcie stanowiska w tejżekwestii oraz udzielenie odpowiedzi czy planowane są działania (jakie i kiedy)zmieniające obecna sytuację tj. zapewniające poprawę standardu podróżowaniapociągami na trasie Bydgoszcz – Warszawa?