Sosnowiec apeluje o szybkie rozpoczęcie budowy Kolei Metropolitalnej
Spółka PKP PolskieLinie Kolejowe uzyskała pozwolenie na budowę dodatkowych torów dla Kolei Metropolitalnejna odcinku Będzin-Katowice – przekazał prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.Zaapelował o szybkie rozpoczęcie realizacji tej inwestycji.
Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektówGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) – działającego od 2018 r. związku41 samorządów, którego jednym z ustawowych zadań jest transport publiczny.
Budowa pod kątem tego przedsięwzięcia dodatkowych torów dlakolejowego ruchu aglomeracyjnego to postulat m.in. miast Zagłębia Dąbrowskiego:Sosnowca, Będzina i Dąbrowy Górniczej. Ich mieszkańcy codziennie stoją wdługich korkach na ekspresowej trzypasmowej trasie S86 Sosnowiec-Katowice. Tojedna z najbardziej obciążonych dróg w kraju – codziennie pokonuje ją ponad 110tys. samochodów. Uruchomienie Kolei Metropolitalnej na wydzielonym torowiskupozwoliłoby na jej odkorkowanie.
„Jak udało nam się dowiedzieć, od paru dni mamy ważnepozwolenie na budowę dodatkowych torów na trasie Będzin – Katowice w ramachKolei Metropolitalnej. Nie mówimy o wyburzeniach, bo te tereny od wielu lat sąprzygotowane na tego typu inwestycję. Mówimy wyłącznie o dobudowaniu lokalnegokorytarza dla przewozów Kolei Metropolitalnej” – mówił Chęciński.
„Wiele mówiło się o braku środków, o przesuwaniu środków –dzisiaj możemy już zaapelować o to, aby w ramach etapizacji w momencie, wktórym już mamy pozwolenie na budowę, przystąpić w końcu do realizacji KoleiMetropolitalnej Będzin-Katowice” – zaapelował.
„Tu nie trzeba nic wyburzać, przeprowadzać rzeczy, które niebędą popularne dla mieszkańców. Wręcz przeciwnie – tutaj możemy odkorkowaćMetropolię, możemy powiedzieć naszym mieszkańcom: korzystajcie z komunikacjikolejowej, a nie tylko samochodowej, bo ona jest już niewydolna” – podkreśliłprezydent Sosnowca.
Jak zaznaczył, kolej jest wielką szansą dla transportu wregionie, szczególnie kiedy będzie ona szybka i skuteczna. „Dzisiaj apelujemy oto, gdy mamy pozwolenie na budowę, aby przystąpić do realizacji; mamyprawdopodobnie jeszcze środki w ramach funduszy europejskich. Można by już wramach pierwszego etapu tej inwestycji przystąpić do działań” – ocenił.
PKP PLK prowadzą prace przygotowawcze do tej inwestycji wramach obszernego przedsięwzięcia pn. „Prace na podstawowych ciągachpasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice -Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”. Pierwotnie miało być ono wcałości realizowane w perspektywie finansowej 2014-2020.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Cały ten projekt miał, dzięki zwiększeniu przepustowościmiędzy Będzinem a Tychami, umożliwić tworzenie w Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii faktycznej Kolei Metropolitalnej – z wydzielonymi torowiskami. Zewzględu na brak wystarczającego finansowania z unijnego instrumentu ConnectingEurope Facility, PLK poinformowały jednak w 2017 r. o odłożeniu realizacjikluczowej części inwestycji na kolejne lata (teraz powstaje dokumentacja dlawiększości prac, fizycznie wykonane zostaną tylko w części).
Przetargi na wykonanie dokumentacji dla inwestycji (m.in.przygotowanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń) PKPPolskie Linie Kolejowe ogłosiły w grudniu 2015 r. Poszczególne odcinki odBędzina do Katowic Piotrowic od wiosny 2016 r. projektowało pięciu wykonawców(łączna wartość zamówień to ok. 42,1 mln zł).
Zgodnie z dokumentacją zamówioną pod kątem zwiększeniaprzepustowości linii dla Kolei Metropolitalnej założono m.in. zaprojektowaniezmiany układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny,zmianę układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – SzopienicePłd, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic SzopienicPłd. do Katowic Ligoty. Przewidziano też budowę nowych peronów i przystanków.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dysponuje już wykonanąprzez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantową koncepcją KoleiMetropolitalnej. W lutym br. GZM ogłosiła przetarg na „Wstępne StudiumWykonalności Kolei Metropolitalnej”.
„