Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SOR. Kolejowa reanimacja?

inforail
23.11.2018 09:04

Projekt strategiczny Strategiina rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) jest ukierunkowany na zwiększenieudziału transportu kolejowego w przewozach pasażerskich i towarowych.

Jak informuje wiceminister Andrzej Bittel przekłada się tona cele w obszarze zwiększenia dostępności transportowej oraz poprawy warunkówświadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów. Realizacjaprojektu wynika z potrzeb pasażerów, jest więc odpowiedzią na zapotrzebowanierynkowe. Tabor jest jednym z kluczowych czynników, mających wpływ nasatysfakcję klientów. Projekt wpisuje się w działania SOR w zakresiezwiększenia konkurencyjności gospodarki w oparciu o inwestycje taborowe.

Aktualnie, projekt strategiczny przewiduje realizację przezPKP Intercity zarówno projektów taborowych w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko (POIŚ), projektów podejmowanych we współpracy zNarodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), w tym dotyczącego obsługiCentralnego Portu Komunikacyjnego, a także pozostałych projektówmodernizacyjnych taboru wynikających z prognozowanych potrzeb przewozowych.

W grudniu 2017 roku zaktualizowano Strategię taborową spółkiPKP Intercity. Przed aktualizacją, Strategia taborowa obejmowała zadaniainwestycyjne realizowane w latach 2016-2020 o łącznej wartości ok. 2,5 mld PLN.W wyniku aktualizacji Strategii taborowej wydłużono okres jej obowiązywania doroku 2023 oraz przyjęto plany realizacji kolejnych projektów taborowych.Wartość zadań inwestycyjnych w zaktualizowanej Strategii taborowej wynosi ok. 7mld PLN.

Natomiast w dniu 21 lutego 2018 r. podpisano list intencyjnypomiędzy PKP Intercity a NCBiR, rozpoczynając prace nad dokumentacją niezbędnądo uruchomienia i przeprowadzenia dialogu technicznego dla innowacyjnego taborupasażerskiego.

Ponadto, w II kwartale 2018 r. podpisane zostały dwie umowyo dofinansowanie dla projektów PKP Intercity:

– projekt pn. „Kolej na dobre połączenia – unowocześnieniewagonów i lokomotyw dla PKP Intercity SA” (o wartości około 990 mln zł) – umowao dofinansowanie w ramach POIŚ zawarta 4 kwietnia 2018 r.,

– projekt pn. „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnieniewagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity SA” (o wartości około 953 mln zł) –umowa o dofinansowanie w ramach POIŚ zawarta 22 czerwca 2018 r.

Ze względu na realizację uchwały Rady Ministrów z dnia 7listopada 2017 r. w sprawie przyjęcia „Koncepcji przygotowania irealizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dlaRzeczypospolitej Polskiej”, a także powołanie zespołu zadaniowego do sprawrealizacji Komponentu Kolejowego Programu „Centralny Port Komunikacyjny”,niezbędne stało się dokonanie zmian dotychczasowych zakresów projektówinnowacyjnych realizowanych przez PKP Intercity we współpracy z NCBiR.Działania w tym zakresie prowadzone są na forum zespołu zadaniowego do sprawrealizacji Komponentu Kolejowego Programu „Centralny Port Komunikacyjny”.

W rezultacie tych działań powinna powstać długa seriazestandaryzowanych platform umożliwiających zaprojektowanie pojazdów kolejowychzapewniających pasażerom najwyższy komfort podróży.

Rozwój transportuintermodalnego

Przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia24 listopada 2017 r. w sprawie pomocy publicznej, na realizację projektów wzakresie transportu intermodalnego w ramach Programu Infrastruktura iŚrodowisko na lata 2014–2020, procedowanego pierwotnie przez MinisterstwoInfrastruktury, uruchomiły proces dofinansowania projektów intermodalnych wramach Działania 3.2 POIŚ Rozwój transportu morskiego, śródlądowych drógwodnych i połączeń multimodalnych. Łączna wysokość alokacji na wsparciepoczątkowo wynosiła ok. 1 mld zł, lecz w trakcie konkursu podwyższono ją doponad 1,1 mld zł. Udzielone wsparcie przeznaczone zostanie na budowę orazmodernizację infrastruktury transportu intermodalnego (wykorzystującego różnerodzaje środków transportu) w Polsce, a także na zakup taboru kolejowego ispecjalistycznego sprzętu wykorzystywanego w przewozach intermodalnych. Nabór wtrybie konkursowym wniosków o dofinansowanie zakończył się w styczniu br.Obecnie zakończyła się w Centrum Unijnych Projektów Transportowych ocenazłożonych w konkursie wniosków i ogłoszono listę rankingową projektów. Listazostała zatwierdzona przez Instytucję Zarządzającą POIŚ w dniu 26 października2018 r. Zgodnie z listą, wsparciem UE objętych zostało 31 projektów, któreotrzymały dofinansowanie w maksymalnej wysokości możliwej do przyznania zgodniez regulaminem konkursu, tj. do poziomu 50% kosztów kwalifikowanych projektu. Wsumie rozdysponowana alokacja wyniosła ponad 1 mld 133 mln zł.

Jednocześnie, jak podaje Bittel, w ramach Krajowego ProgramuKolejowego do 2023 r. prowadzone są przez PKP PLK prace mające na celumodernizacje linii kolejowych do portów morskich i znajdującej się na terenieich infrastruktury.