Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Sopot: Nowy dworzec zbudują wspólnie kolej i miasto

inforail
24.02.2007 19:33

Za dwa lata kuracjusz, który wysiądzie na stacji Sopot Główny, zamiast budki z gyrosem oraz kiosku z jabłkami i bananami zobaczy nowoczesny budynek, w pobliżu hotel i pawilony handlowe – pisze Gazeta Wyborcza. – Wygląda to na jakiś nadmierny optymizm, ale przebudowa dworca i jego okolic w ciągu dwóch lat jest realna – zapewnia wiceprezydent Sopotu Paweł Orłowski. – Udało się nam dogadać z koleją. Sopocki dworzec znalazł się na liście prestiżowych inwestycji PKP. W maju mają przedstawić swój projekt dotyczący inwestycji, my też będziemy gotowi z naszym pomysłem. Pozostanie nam jedynie znalezienie inwestora. Budowa ma być przeprowadzona na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Miasto i PKP wniosą do przyszłej spółki grunty, inwestor wyłoży pieniądze. Na działce o powierzchni 12 tys. mkw. wyrośnie kompleks budynków: hotel, centrum handlowo-biurowe i nowy dworzec. – Dzięki uczestnictwu w unijnym programie 'Rewitalizacja miast historycznych’ udało się uzyskać dofinansowanie z Brukseli na przygotowanie projektu modernizacji dworca – mówi Agata Chabierska z sopockiego magistratu. – Stworzenie planu pochłonie 36 tysięcy euro. Dwie trzecie tej kwoty to właśnie dotacja z Unii. Zgodnie z projektem przygotowanym przez sopocką pracownię architektoniczną Horus, tam gdzie jest ulica Dworcowa, pojawi się plac z ruchem tylko dla pieszych. Samochody będą zjeżdżać pod ziemię tuż przy hotelu Rezydent. Wyjeżdżać będą nową ulicą, biegnącą tam, gdzie teraz jest deptak wiodący na peron i kasy. Pod ziemią będzie też parking dla 260 samochodów i węzeł komunikacji miejskiej. Autobusy będą podjeżdżać pod sam dworzec. Przy torach naprzeciwko Rezydenta stanie hotel i budynki handlowo-usługowe. W okolicy kas SKM, na skwerku tuż przy nowej ulicy, zaplanowano duży kompleks handlowy. – Sopocki dworzec jest w fatalnym stanie, więc nie ma sensu remontować tego kurnika – mówi Piotr Zatorski, dyrektor spółki Dworce Kolejowe PKP. – Idziemy na pełną współpracę z miastem. W budynku nowego dworca muszą znaleźć się kasa biletowa i mała poczekalnia, jakieś biura dla pracowników kolei.