Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solidarność chce analizy sytuacji kolei

inforail
16.03.2012 15:20

Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ 'Solidarność’ wystosowała list otwarty do ministra transportu Sławomira Nowaka w związku z katastrofą kolejową w pobliżu Szczekocin. Związek apeluje w liście o rzetelną analizę stanu polskiego transportu kolejowego.
Związkowcy zaprezentowali list na czwartkowej konferencji prasowej. Jak mówił przewodniczący rady Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ 'Solidarność’ Henryk Grymel, aby zapewnić bezpieczeństwo transportu, kolej powinna zostać doinwestowana. 'Państwo powinno zapewnić pasażerom jak największe bezpieczeństwo. Nie są to ogromne koszty. (…) Apelujemy o przeanalizowanie tego, czy na kolei pracuje się zgodnie z obowiązującymi instrukcjami bezpieczeństwa’ – powiedział. 'Od wielu lat piszemy, wnioskujemy i stwierdziliśmy, że to nie może być kolejne pismo, które trafi do ministerialnej niszczarki. Dlatego wystosowaliśmy list otwarty, żeby resort rzeczowo odniósł się do naszych postulatów’ – stwierdził Grymel.
Kolejarze informują w liście, że w ostatnich latach wydatki na linie kolejowe są ponad siedmiokrotnie niższe niż na drogi krajowe. 'Stan linii kolejowych jest w około 25 proc. dobry, w 45 proc. dostateczny, a w 30 proc. niedostateczny. Infrastruktura kolejowa jest dekapitalizowana przede wszystkim z powodu niewywiązywania się państwa z obowiązku finansowania należytego utrzymania torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym’ – czytamy w liście.
Związkowcy wskazują też, że Urząd Transportu Kolejowego, który odpowiada za stan bezpieczeństwa na kolei, jest organizacyjnie i personalnie niewydolny.
’Zwracamy się do Pana Ministra o wyciagnięcie właściwych wniosków i zbadania wskazanych przez nasz związek uchybień, nieprawidłowości i zaniedbań oraz wstrzymanie wszelkich zmian prywatyzacyjnych i restrukturyzacyjnych pogłębiających zapaść kolei i drastycznie obniżenie bezpieczeństwa podróżnych i przewożonych towarów’ – napisano w liście.