Solarna wąskotorówka na Węgrzech

inforail
04.06.2013 10:33
Na początku sezonu turystycznego w okolicach Budapesztu wystartuje wąskotorowa kolejka, zasilana energią słoneczną, zbudowana przez zakłady Kismaros –Királyrét. Pociąg właśnie otrzymał dopuszczenie do ruchu i zezwolenie na przewożenie osób. Kolejka będzie kursować na torowisku o rozstawie szyn 760 mm. Zasilać ją będą baterie słoneczne, których panele umieszczone są na dachu, o łącznej powierzchni 9,9 m2. Same baterie zostały zamontowane pod siedzeniami. Baterie zasila również energia odzyskiwana przy hamowaniu. Kolejka, którą konstruktorzy nazwali Vili, może być również zasilana zewnętrznymi źródłami energii, dodajmy, korzystających z innych ogniw słonecznych. Nie zmienia to jednak faktu, że pociągi są w stanie kursować wykorzystując tylko własne źródła zasilania. Maksymalna prędkość wąskotorówki to 25 km/h. Jest zasilana asynchronicznymi silnikami (7 kW), zamontowanymi na każdej z dwóch osi. To umiejscowienie nie zostało wybrane przypadkowo. Wpływa bowiem na zmniejszenie tarć, mniejsze zużycie energii czy wreszcie łatwiejsze jej odzyskiwanie. Vili dobrze sprawdza się również na liniach o ostrych łukach.          
Solarna kolejka
Za mechaniczną budowę kolejki odpowiada węgierska firma Börzsöny 2020. Instalacja elektryczna została przygotowana przez Hungarotrain z grupy Ganz-Ansaldo. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że przy budowie kolejki zostały wykorzystane w większości węgierskie materiały oraz know-how przy rozwoju tej technologii. Producent liczy na zainteresowanie swoim produktem ze strony innych klientów oraz rozpoczęcie seryjnej produkcji. Być może pomocne okażą się dotacje Ministerstwa Środowiska, Vili jest przecież stuprocentowym pojazdem ekologicznym.