SM4220 – zmodernizowana w FPS manewrówka
Na targach w Gdańsku Fabryka Pojazdów Szynowych pokazała zmodernizowaną lokomotywę manewrową SM42 PKP Intercity.
W Poznaniu wykonana została naprawa okresowa na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją lokomotyw. Całkowita wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto, koszt naprawy i modernizacji jednego pojazdu to niemal 7 mln zł brutto. Modernizacja jest współfinasowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014– 2020, projekty “Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz “Przyspieszamy komfortowo –unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł. Poznańska firma ma 24 miesiące od zawarcia umowy na realizację całego zamówienia.
O lokomotywach
Lokomotywa manewrowa serii SM42 została zmodernizowana na dwuagregatową z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną. Pojazd zyskał nowoczesny silnik spalinowy, spełniający najnowszą normę emisji spalin. Rozwiązania, takie jak m.in. mikroprocesorowe sterowanie, poprawia właściwości trakcyjne pojazdu, a także pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa. Po modernizacji poprawi się bezpieczeństwo pracy lokomotyw, a także ich niezawodność. Niższe będą także koszty eksploatacji unowocześnionych pojazdów serii SM42.Zaplanowane prace przyczynią się do zwiększenia komfortu pracy maszynistów. Zastosowane rozwiązania wpłyną na obniżenie hałasu i drgań zarówno tych emitowanych do otoczenia, jak i tych, które mają wpływ na personel obsługujący lokomotywę oraz opcjonalnie na pasażerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane przede wszystkim do pracy manewrowej. Ponadto będą mogły być wykorzystywane do obsługi czasowo zamykanych części szlaków z uwagi na modernizacje linii kolejowych, obsługi pociągów w awaryjnych sytuacjach związanych z uszkodzeniami trakcji oraz sezonowo uruchamianych składów, prowadzonych po niezelektryfikowanych szlakach.
Po modernizacji lokomotywy manewrowe zmodernizowane dla PKP Intercity przez poznańską FPS dostają oznaczenie SU4220. Docelowo będzie ich 13.