Słupsk: Nowy pociąg PKP Energetyka S.A.

inforail
26.10.2009 13:38

Nowy pociąg sieciowy PKP Energetyka. Fot. PKP S.A. Nowy pociąg sieciowy PKP Energetyka. Fot. PKP S.A.

W piątek, 23 października br, w PKP Energetyka S.A. –Zakład Północny uroczyście przekazano do eksploatacji nowy pociąg sieciowy PS00 M/40B. O godzinie 11:00 w piętek, 23 października br., w Sekcji Słupsk PKP Energetyka S.A. –Zakład Północny uroczyście przekazano do eksploatacji nowy pociąg sieciowy PS00M/40B. Wyprodukowany przez Zakład Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. z Warszawy pociąg kosztował 3 650 tys zł. Eksploatowany będzie w Sekcji Słupsk PKP Energetyka S.A. –Zakład Północny i wykorzystywany będzie m.in. przy naprawach sieci trakcyjnej linii kolejowych: 202 z Gdańska do Szczecina oraz 405 z Piły do Ustki.
Pociąg sieciowy PS00 M/40B jest to samojezdny zestaw dwuczłonowy (człon napędowy oraz przyczepa). Podstawowym jego zadaniem jest naprawa i konserwacja sieci trakcyjnych. Największą zaletą pojazdu jest mobilność (natychmiastowa zmiana kierunku jazdy bez manewrów pojazdem) oraz możliwość prowadzenia prac bez konieczności ograniczenia w ruchu pociągów i wyłączania napięcia w sieci trakcyjnej na torach sąsiednich.
Pociąg sieciowy PS00 M/40B wyposażony jest w specjalistyczne oprzyrządowanie, które zapewnia odpowiednią ergonomię wykonywania robót oraz wysoki poziom bezpieczeństwa pracowników. Do prac na wysokości służy podest hydrauliczny PA95, żuraw hydrauliczny PK9501 oraz podest stały. Łączna długość pomostów stałych wynosi ok. 16,5 metra. Do prowadzenia prac przy sieci trakcyjnej służą: pantograf kontrolno-pomiarowy, dwie rolki wypierania sieci trakcyjnej, dwie wciągarki do naciągania zerwanej sieci, korektor położenia sieci, dwa bębny z przewodami umieszczone na specjalnym stojaku oraz żuraw hydrauliczny do załadunku i rozładunku bębnów oraz innych materiałów. Pantograf służy do uszyniania sieci trakcyjnej wyłączonej spod napięcia, oraz do wykonywania przeglądów inspekcyjnych sieci trakcyjnej będących pod napięciem.
Pociąg sieciowy posiada układ napędowy umożliwiający jazdę z prędkością 80 km/h, z możliwością sterowania z dwóch kabin znajdujących się na obu członach, co pozwala na jazdę w dowolnym kierunku przy zachowaniu pełnej, wymaganej stosownymi przepisami widoczności.
Obecnie PKP Energetyka S.A. –Zakład Północny ma w dyspozycji 3 pociągi sieciowe PS00, 2 pociągi utrzymania sieci i oświetlenia Pusio, 2 pociągi WM15P oraz 3 ciężkie pociągi sieciowe MTW 100.10.
„Profesjonalny sprzęt i świetnie wyszkoleni pracownicy to w tym biznesie podstawa. Dlatego też nieustannie unowocześniamy park maszynowy. Nowy pociąg sieciowy w Zakładzie Północnym to polepszenie obsługi naszych partnerów biznesowych”–mówi Tadeusz Skobel, Prezes PKP Energetyka S.A. –„dzięki niemu będziemy mogli jeszcze szybciej reagować i usuwać utrudnienia w ruchu pociągów”.