Słowenia: Modernizacja linii kolejowej Triest—Divača—Prešnica—Koper
W piątek 27 lipca b.r. mija 150 lat od zbudowania Południowej Kolei (Südbahn) z Budapesztu do Triestu przez Lujubljanę Divač i Sežana. W związku z tym wczoraj odbyła się w Sežana uroczystość, w której udział wziął Minister Komunikacji Janez Božič, podżupan Sežana Božo Marinac i generalny dyrektor kolei Slovenskéželjeznice Peter Puhan. Być może właśnie ten jubileusz skłonił Słoweńców i Włochów do odnowienia wspólnego odcinka tej linii.
Jak poinformowało ministerstwo komunikacji Słowenii, jeszcze w grudniu 2005 roku minister komunikacji Janez Božič wraz z innymi partnerami podpisał dokument o finansowaniu i opracowaniu państwowej dokumentacji modernizacji linii kolejowej Triest—Divača—Prešnica—Koper, stanowiącej część V europejskiego korytarza kolejowego. Odcinek Triest—Divača ma długości 30 km, Divača—Prešnica—Koper – 50 km. Jego dokumentacja ma być gotowa do września tego roku, a projekt techniczny do czerwca 2008 roku. Wówczas to powinny ruszyć konkretne prace na tej linii, które potrwają do 2013 roku. Według wcześniejszych szacunków, przebudowa trasy po stronie włoskiej kosztować miała 44 milionów euro, a pozostałej 20 kilometrowej części od granicy do Divača około 22 milionów euro. Ale ponieważ wszędzie w Europie ceny sukcesywnie wzrastają, odcinek Triest—Divač kosztować będzie jednak więcej jak 62,4 milionów euro. Z tego 50%, czyli 31,2 miliony pochodzić będzie ze źródła TEN-T, a pozostałe z funduszy budżetowych. Trasa Divača—Koper pochłonie około 248 milionów euro, z czego rząd Słowenii pokryje 139 milionów euro a TEN-T 41,69 milionów euro, czyli tylko 30% kosztów całej inwestycji. Nie wiadomo jeszcze, ile kosztów przejmie na siebie strona włoska, tym bardziej, że odcinek Sežana—Triest od Vila Opicina do Triestu biegnie już na terytorium Włoch.
Projekt ten nie podoba się południowym sąsiadom. Powód jest prosty –konkurencja. Jak pisze chorwacka gazeta Vječernij list, w Chorwacji rośnie zdenerwowanie z powodu podpisania słoweńsko-włoskiej umowy o modernizacji i przebudowie linii kolejowej Triest-Divača-Koper. Stworzy to szybkie połączenie na trasie Lyon-Triest-Ljubljana-Hodoš-Budapeszt, podczas gdy właśnie w interesie stworzenia takiego połączenia, pełną parą trwa modernizacja i przebudowa linii kolejowej Gyékénye—Koprivnica—Zagrzeb—Rijeka razem ze zbudowaniem zupełnie nowej, prostej i krótszej trasy biegnącej tunelami i wiaduktami między Zagrzebiem i Rijeką oraz jednolitej elektryfikacji całej trasy przyjętym na Węgrzech napięciem trakcyjnym 25kV~ 50Hz.
Mapy: Ministerstwo Transportu Republiki Słowenia