Słowacja: Czy PKP Cargo jest zainterssowane prywatyzacją ZSSK Cargo?
Na Forum Gospodarczym Słowacja-Polska, w dyskusji dotyczącej współpracy w zakresie infrastruktury uczestniczyli m.in. Daniel Ryczek, Dyrektor Zarządzający i Pełnomocnik Zarządu ds. Międzynarodowych PKP Cargo oraz Vladimír Ľupták, Prezes Zarządu ZSSK Cargo, słowackiego narodowego przewoźnika kolejowego.
Obaj podkreślili, że w ostatnich latach zarówno w Polsce, jak i na Słowacji, doszło do znaczących zmian rynkowych. Liberalizacja sprawiła, że narodowi przewoźnicy towarowi utracili monopolistyczną pozycję na swoich rynkach.
W przypadku PKP Cargo ten proces był także jednym z katalizatorów restrukturyzacji, jaką spółka przeprowadziła w ubiegłych latach. Ryczek zaznaczył, że PKP Cargo to obecnie całkiem inna firma niż przed kilkoma laty. Przypomniał, że w 2008 r. spółka zatrudniała w 40 zakładach ok. 44 tys. pracowników oraz wygenerowała ok. 150 mln zł straty netto. Aktualnie w PKP Cargo pracuje ok. 24 tys. osób w 10 zakładach, a 2012 r. zakończyło zyskiem netto na poziomie ok. 300 mln zł.
Po gruntownej restrukturyzacji PKP Cargo ma warunki do ekspansji zagranicznej i jednym z naturalnych kierunków jest Słowacja. Jednocześnie na Forum Gospodarczym Słowacja-Polska w Bratysławie nie padły jednoznaczne deklaracje, czy PKP Cargo byłoby zainteresowane ewentualną prywatyzacją ZSSK Cargo.
Słowacja jest jednym z pięciu rynków zagranicznych, na których PKP Cargo jest licencjonowanym przewoźnikiem. Pozostałe to Czechy, Niemcy, Austria oraz Belgia. Vladimír Ľupták wskazał, że ZSSK Cargo widzi potencjał do ekspansji na rynki zagraniczne, ale jednocześnie zaznaczył, iż spółka musi także koncentrować uwagę na rodzimym rynku, na którym rosną wpływy prywatnych przewoźników.