„Słoneczny” szybszy od pociągów PKP Intercity, wakacje bez średnicówki

inforail
24.05.2011 10:15
Jak co roku Koleje Mazowieckie na trasie Warszawa –Gdynia uruchamiają wakacyjne połączenie –pociąg „Słoneczny”. Podróż do Gdańska zajmie tym razem 6 godzin i 46 minut. Według rzeczniczki prasowej Kolei Mazowieckich Donaty Nowakowskiej to dobry wynik, zważywszy na liczne remonty i zły stan infrastruktury torowej. Co więcej „Słoneczny”będzie szybszy od większości połączeń TLK, uruchamianych na tej trasie przez spółkę PKP Intercity. Bilet na przejazd kosztuje 45 zł. Z konkurencją Koleje Mazowieckie walczą również komfortem podróżowania. „Słoneczny”oferuje 754 miejsca w klimatyzowanych wagonach. Niestety nie da się tej liczby powiększyć. Jak informuje Donata Nowakowska 6 wagonów (5 środkowych i jeden sterowniczy) to wszystko, co zmieści się na niektórych peronach, przy których pociąg się zatrzymuje. Być może „Słoneczny”już w tym roku będzie prowadzony nowoczesnymi lokomotywami TRAXX, które spółka nabyła, aby w pełni wykorzystywać możliwości piętrowych wagonów Bombardiera, zwłaszcza tych sterowniczych. Zdaniem Donaty Nowakowskiej lokomotywa nie ma wpływu na prędkość pociągu, ponieważ z uwagi na modernizację trasy Traxxów nie uda się rozpędzić. Przewoźnik ma jednak na uwadze komfort pracy maszynistów, dlatego dąży do jak najszybszego wprowadzenia nowoczesnych maszyn do ruchu. „Słoneczny”wyruszy na szlak w czerwcowe weekendy. Od 23 czerwca będzie kursował codziennie. Koleje Mazowieckie rozważają także uruchomienie innych pociągów wakacyjnych, pod warunkiem, że dla spółki będzie to opłacalne. Zdaniem rzeczniczki przewoźnik koncentruje się przede wszystkim na obsłudze połączeń wojewódzkich, bo takie jest jego zadanie. 
Jak co roku Koleje Mazowieckie na trasie Warszawa –Gdynia uruchamiają wakacyjne połączenie –pociąg „Słoneczny”.Koleje Mazowieckie chcą, aby pociąg Słoneczny prowadziły nowoczesne lokomotywy Traxx 
Utrudnienia na linii średnicowej
Gorsze informacje dla pasażerów korzystających z linii średnicowej. W okresie 1 czerwca –24 lipca zostanie zamknięty przejazd podmiejską linią z Warszawy Zachodniej przez Warszawę Śródmieście do Warszawy Wschodniej. Zamknięcie „średnicówki”wiąże się z przebudową przystanku Warszawa Stadion i przygotowaniem go do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012, jak również z koniecznością gruntownej jego modernizacji. Przystanek zostanie przystosowany do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Wybudowane zostaną windy i schody ruchome. Przebudowane zostaną perony, które zostaną zadaszone. Zmodernizowane będą również przejścia podziemne, a także tory na ponad 2-kilometrowym odcinku. Koszt inwestycji to ponad 64 mln zł (z budżetu państwa). Cały przystanek będzie gotowy w listopadzie bieżącego roku.
Z uwagi na wyłączenie z ruchu odcinka Warszawa Zachodnia –Warszawa Wschodnia większość pociągów z kierunku zachodniego (Skierniewice, Żyrardów, Grodzisk Mazowiecki, Warka, Góra Kalwaria, Sochaczew, Łowicz) skończy bieg na dworcu Warszawa Zachodnia, a z kierunku wschodniego (Dęblin, Pilawa, Otwock, Mińsk Mazowiecki, Mrozy) na dworcu Warszawa Wschodnia. Wybrane pociągi do Otwocka, Grodziska Mazowieckiego, Mińska Mazowieckiego, Błonia i Sochaczewa przestaną kursować. Na odcinku Warszawa Zachodnia –Warszawa Śródmieście zostanie uruchomione połączenie wahadłowe z częstotliwością kursowania co ok. 15 minut, zaś na odcinku Warszawa Wschodnia –Warszawa Centralna uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza zS2 na trasie: DW. WSCHODNI (KIJOWSKA) –Kijowska –Targowa –Al. Zieleniecka –Al. Poniatowskiego –Most Poniatowskiego –wiadukt Mostu Poniatowskiego –Al. Jerozolimskie –Emilii Plater –DW. CENTRALNY.
Większość pociągów z kierunku Tłuszcza i Wołomina, które kursowały przez podmiejską część linii średnicowej będzie odwołana. W zamian pociągi z Tłuszcza i Wołomina, które kursują do stacji Warszawa Wileńska będą kursowały w zwiększonym zestawieniu. Szczegółowy rozkład jazdy pociągów można znaleźć na stronie www.mazowieckie.com.pl.
W wakacje zamknięta będzie linia średnicowa. Pociągi pojadą wg zmienionych rozkładów jazdy
Honorowanie biletów
Na odcinku Warszawa Wschodnia –Warszawa Centralna –Warszawa Zachodnia bilety Kolei Mazowieckich będą honorowane u innych przewoźników, m.in. w pociągach SKM, czy linii zS2. Ponadto, w okresie trwania prac remontowych bilet Kolei Mazowieckich ważny na odcinku Warszawa Zachodnia –Warszawa Wschodnia upoważnia do przejazdu łączonego z wykorzystaniem pociągów Kolei Mazowieckich i autobusów linii zastępczej zS2, pojazdów innych linii autobusowych i tramwajowych na odcinku trasy pokrywającym się z trasą linii zS2, autobusów linii 127, 130, 158, 517 pomiędzy Dw. Zachodnim a Dw. Centralnym, na odcinku ograniczonym ważnością biletu KM.
Ponadto, że na liniach KM1 Warszawa –Skierniewice oraz KM9 Warszawa –Działdowo w okresie od 1 czerwca do 31 sierpnia będą prowadzone kolejne fazy modernizacji linii, co spowoduje dodatkowe utrudnienia w kursowaniu pociągów Kolei Mazowieckich.
SKM też inaczej   
Część pociągów linii S1 (mniej więcej raz na godzinę) będzie kursowała po torach dalekobieżnych, czyli przez Dworzec Centralny. W związku z tym nie będą się zatrzymywały na przystankach: Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle i Warszawa Stadion. Pozostałe pociągi S1 będą miały skrócone trasy. Składy jadące z Pruszkowa dojadą tylko do Dworca Zachodniego. Składy z Otwocka –tylko do Dworca Wschodniego.
Pociągi linii S2, tylko w godzinach porannych (od początku kursowania do ok. godz. 10.00) będą kursowały na trasie Sulejówek Miłosna –Dworzec Gdański. Nie będą się zatrzymywały na Dworcu Wschodnim. Dzięki temu pasażerowie z Sulejówka będą mieli zapewniony bezpośredni dojazd do stacji metra. Będą również mieli możliwość przesiadki do linii tramwajowych przy przystanku Warszawa ZOO. Ostatni pociąg z Sulejówka będzie odjeżdżał do Warszawy Gdańskiej o godz. 9.37. Ostatni pociąg z Dworca Gdańskiego będzie odjeżdżał o godz. 10.25. W pozostałych godzinach będą kursowały na trasie skróconej Sulejówek Miłosna –Dworzec Wschodni.