TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Śledztwo Wiadomości: PKP Intercity zapłaciły już za Pendolino
Śledztwo Wiadomości: PKP Intercity zapłaciły już za Pendolino
inforail
05.06.2014 23:02
Śledztwo Wiadomości: PKP Intercity zapłaciły już za Pendolino
Składy Pendolino wciąż bez homologacji, a bez tego o ich wyjeździe na tory możemy na razie zapomnieć – donosi TVP. Producent nie czuje się winny. PKP z kolei ostrzegają, że zaczną naliczać kary. Minister gospodarki groził, że zerwie umowę, ale jak sprawdził reporter „Wiadomości”TVP1, spółka PKP Intercity zapłaciła prawie 80 proc. wartości kontraktu, wiedząc, że nie jest pewne, czy ten zostanie zrealizowany. W myśl umowy pociąg musi wyjechać na tory w grudniu.
Na warszawskim Grochowie na swój wielki dzień czekają najnowocześniejsze pociągi w Polsce. Pierwsza partia to osiem sztuk.
Brak dokumentu homologacji
Dokumentu homologacji nie ma żaden. Wniosek nie został jeszcze nawet złożony. Bez tego dokumentu pociągi nie będą mogły jeździć szybciej niż 160 kilometrów na godzinę. Kompletny wniosek na homologację pociągu (…) zostanie złożony najszybciej jak to możliwe. Jednak by uzyskać zgodność z europejskim systemem ERTMS poziomu 2, niezbędna jest dostępność właściwej infrastruktury kolejowej w Polsce.
Śledztwo „Wiadomości”
Według PKP, podpisując kontrakt firma Alstom wiedziała, że tej infrastruktury w Polsce nie ma. „Wiadomości”dotarły do pisma ze spotkania obu firm, sprzed roku. Wynika z niego, że spółka PKP Intercity też zdawała sobie sprawę, że na homologację, o której mowa w kontrakcie teraz nie ma szans. Spółka PKP Intercity poinformowała, iż faktycznie homologacja na ERTMS poziom 2 będzie możliwa nie wcześniej, niż w latach 2015-16. PKP uważają, że producent może homologację zdobyć za granicą i u nas dostarczyć odpowiedni dokument. Urząd Transportu Kolejowego nie ma nic przeciwko. Ale swoje badania też musi zrobić.
Alstom nabrał wody w usta. Nie odpowiada, dlaczego nie stara się o homologację za granicą. Nie chwali się też, że w marcu podpisał aneks do umowy, dzięki któremu dostał kolejne 92 mln euro zaliczki, która miała być wypłacona w czerwcu. W ten sposób Polska zapłaciła już 77 proc. całości kontraktu, wartego 400 milionów euro.
Kary za brak homologacji
Teraz PKP za brak homologacji naliczają producentowi gigantyczne kary. Ten płacić nie chce. Negocjacje trwają. Na finał rozmów do końca miesiąca czeka Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Planu „B”, na wypadek fiaska rozmów, nie ma. PiS już w tym miesiącu chce nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury w tej sprawie. Czas ucieka. Uciekają też pasażerowie.
Brak dokumentu homologacji
Dokumentu homologacji nie ma żaden. Wniosek nie został jeszcze nawet złożony. Bez tego dokumentu pociągi nie będą mogły jeździć szybciej niż 160 kilometrów na godzinę. Kompletny wniosek na homologację pociągu (…) zostanie złożony najszybciej jak to możliwe. Jednak by uzyskać zgodność z europejskim systemem ERTMS poziomu 2, niezbędna jest dostępność właściwej infrastruktury kolejowej w Polsce.
Śledztwo „Wiadomości”
Według PKP, podpisując kontrakt firma Alstom wiedziała, że tej infrastruktury w Polsce nie ma. „Wiadomości”dotarły do pisma ze spotkania obu firm, sprzed roku. Wynika z niego, że spółka PKP Intercity też zdawała sobie sprawę, że na homologację, o której mowa w kontrakcie teraz nie ma szans. Spółka PKP Intercity poinformowała, iż faktycznie homologacja na ERTMS poziom 2 będzie możliwa nie wcześniej, niż w latach 2015-16. PKP uważają, że producent może homologację zdobyć za granicą i u nas dostarczyć odpowiedni dokument. Urząd Transportu Kolejowego nie ma nic przeciwko. Ale swoje badania też musi zrobić.
Alstom nabrał wody w usta. Nie odpowiada, dlaczego nie stara się o homologację za granicą. Nie chwali się też, że w marcu podpisał aneks do umowy, dzięki któremu dostał kolejne 92 mln euro zaliczki, która miała być wypłacona w czerwcu. W ten sposób Polska zapłaciła już 77 proc. całości kontraktu, wartego 400 milionów euro.
Kary za brak homologacji
Teraz PKP za brak homologacji naliczają producentowi gigantyczne kary. Ten płacić nie chce. Negocjacje trwają. Na finał rozmów do końca miesiąca czeka Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Planu „B”, na wypadek fiaska rozmów, nie ma. PiS już w tym miesiącu chce nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury w tej sprawie. Czas ucieka. Uciekają też pasażerowie.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024