Sławków: Dziesięciu inwestorów zainteresowanych Euroterminalem
Dziesięciu inwestorów, wśród nich wiodące krajowe i zagraniczne firmy spedycyjne i logistyczne, zainteresowanych jest udziałem w rozbudowie i eksploatacji Międzynarodowego Centrum Logistycznego w Sławkowie, przy końcu tzw. szerokiego toru kolejowego, łączącego Polskę ze Wschodem. Wybór oferentów do dalszych negocjacji ma nastąpić we wrześniu. Ma to być wstęp do kompleksowej modernizacji i rozbudowy obiektu oraz przekształcenia go w nowoczesny Euroterminal. Inwestycje w Sławkowie mają służyć planowanemu od kilku lat uruchomieniu kontenerowych przewozów kolejowych z Dalekiego Wschodu. Dzięki temu towary m.in. z Chin, przez Rosję, do Polski i Europy Zachodniej mogłyby docierać dwa razy szybciej. Pierwszy etap modernizacji terminalu kosztować ma ponad 50 mln zł, z czego 22,7 mln zł może pochodzić ze środków unijnych w ramach sektorowego programu operacyjnego „Transport”. W Sławkowie przeładowywane są jak dotąd głównie materiały sypkie. Ponadto trzy razy w tygodniu kursuje pociąg z kontenerami oraz naczepami TIR-ów. Prowadzi on wagony z Antwerpii do Poznania, Warszawy, Sławkowa i odwrotnie. Część ładunków szerokim torem trafia do współpracującego terminalu Liski na Ukrainie. Równolegle trwają przygotowania do budowy drogi dojazdowej do terminalu, która skomunikuje go z drogami krajowymi. Przetarg ma być ogłoszony w przyszłym roku, droga ma być gotowa w 2008 r. Przyspieszenie prac związanych z uruchomieniem Euroterminalu to jeden z priorytetów Ministerstwa Transportu. W czerwcu powołano specjalny zespół, którego zadaniem jest doprowadzenie do ukończenia budowy brakującej infrastruktury oraz uruchomienia i rozwoju obiektu.