Śląskie z budżetem; wsparcie dla Kolei Śląskich i Polregio
Sejmik woj. śląskiego przyjął budżet regionu na 2023 r. i wieloletnią prognozę – do 2035 r.
Budżet 4,5-milionowego woj. śląskiego to jeden z największych budżetów wojewódzkich w kraju.
Ile na kolej?
W przyszłym roku dochody śląskiego samorządu mają wynieść ok. 2,745 mld zł (więcej o 29,8 proc. w stosunku do tegorocznego budżetu po zmianach na 30 września), w tym wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych - na poziomie 1,454 mld zł, a z podatku dochodowego od osób fizycznych – 197,3 mln zł. Środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to 42,7 mln zł, a z Programu Inwestycji Strategicznych – 70,2 mln zł.
Subwencja ogólna dla woj. śląskiego na 2023 r. ma wynieść 370,6 mln zł, w tym: w części oświatowej 105,9 mln zł, wyrównawczej 135,6 mln zł i regionalnej – 129,1 mln zł. Dotacje celowe na zadania własne to ogółem 232,5 mln zł, w tym z budżetu państwa na zadania własne: 9,6 mln zł, z budżetu państwa do zadań realizowanych ze środków unijnych 180,3 mln zł i z porozumień między samorządami – 42,6 mln zł.
Wydatki zaplanowano na 2,926 mld zł, w tym majątkowe 1,167 mld zł i bieżące 1,666 mld zł.
Deficyt jest planowany na 180,6 mln zł. Budżet ma być zrównoważony przychodami w kwocie 264 mln zł w postaci: kredytów do 130 mln zł, 117,7 mln zł z wolnych środków za 2022 r., 14,1 mln zł z tytułu spłat udzielonych pożyczek i 2,2 mln zł z przychodów związanych z realizacją Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt zawiera również rozchód, czyli spłatę zaciągniętych wcześniej zobowiązań – w wysokości 83,5 mln zł (obsługa długu ma kosztować 36,8 mln zł).
Przyjęta wieloletnia prognoza tego regionu – określona perspektywą spłaty zobowiązań – została przedłużona wobec ub. roku z 2030 r. do 2035 r. przede wszystkim z racji, jak napisano, przewidywanego zaciągania długoterminowych zobowiązań dotyczących realizacji przedsięwzięć wieloletnich z zakresu organizacji publicznych kolejowych przewozów pasażerskich i niezbędnego serwisowania taboru kolejowego.
Planowany w prognozie stan zadłużenia województwa na 1 stycznia 2023 r. sięgnie 429,6 mln zł. Wskaźnik zadłużenia na koniec 2022 r. wynosi 20,3 proc. całkowitych dochodów województwa. Przewidziana w prognozie wielkość zadłużenia na koniec 2023 r. ma sięgnąć 475,6 mln zł. Nadwyżka operacyjna na 2023 r. ma wynosić 687,3 mln zł.
W ujęciu poszczególnych działów budżetu na 2023 r. największe nakłady trafią m.in. na transport i łączność (1,124 mld zł).
Na organizację pasażerskich przewozów kolejowych przez Koleje Śląskie i Polregio w 2023 r. woj. śląskie planuje przeznaczyć 380 mln zł; w tej kwocie 21,6 mln zł pochodzi z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – na dodatkowe kursy w jej obrębie, a 6,9 mln zł z Funduszu Kolejowego. 5,8 mln zł z budżetu województwa ma trafić na wsparcie kolejowych inwestycji infrastrukturalnych.