Śląskie tworzy grupę zakupową

inforail
02.08.2011 09:21
Zgodnie z zapowiedzią z ubiegłych tygodni o kondycję i plany związane z Przewozami Regionalnymi pytamy kolejne województwo. Tym razem Śląskie. Od rzeczniczki prasowej Urzędu Marszałkowskiego dowiadujemy się m.in., że województwo tworzy „grupę zakupową”. Zapraszamy do lektury wywiadu. 
Karol Wach (InfoRail): Związki zawodowe w Przewozach Regionalnych obarczają winą za fatalną sytuację spółki Przewozy Regionalne Marszałków Województw. Czy Województwo Śląskie jako jeden z właścicieli Spółki czuje się współodpowiedzialne za taki stan rzeczy?
Aleksandra Marzyńska (Rzecznik Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego): Nasze województwo na pewno nie może się czuć współodpowiedzialne za taki stan rzeczy. Warto przypomnieć , że dotacja na Przewozy Regionalne w ciągu ostatnich 4 lat wzrosła o 100 %, a z roku na rok od 2011 na 2010 o 50% (to jest kwota prawie 50 mln) choć do końca nie wiemy na co przeznaczone są to pieniądze, bo nie mamy dostępu do takich informacji.
Na Śląsku dotacja na Przewozy Regionalne w ciągu ostatnich 4 lat wzrosła o 100 %, a z roku na rok od 2011 na 2010 o 50%
Czy z perspektywy czasu usamorządowienie Przewozów Regionalnych było dobrym posunięciem?
Samo usamorządowienie na pewno tak, ale już sposób tego usamorządowienie nie, ponieważ utworzenie jednej spółki , która ma 16 właścicieli jest po prostu nie najlepszym pomysłem,  bo nie ma kontroli właścicielskiej nad tą spółką.
Czy powołanie Spółki Koleje Śląskie przyczynia się do pogarszania sytuacji Przewozów Regionalnych (tak również twierdzą związkowcy)?
Mam wrażenie, że jest wręcz odwrotnie. Samorząd Województwa zakupuje nowy tabor kolejowy, który oddaje do dyspozycji od zaraz Przewozom Regionalnym. Gdyby nie było Kolei Śląskich, to najpewniej nie byłoby nowych pociągów, odpowiedź jest oczywista.
Gdyby nie było Kolei Śląskich, to najpewniej nie byłoby nowych pociągów
Czy Państwa zdaniem polityka taborowa województw (także Śląskiego), które kupują niejednolity tabor, każdy na własną rękę, ma wpływ na poziom usług świadczonych przez Przewozy Regionalne? (to również opinia związków zawodowych)
Nie sądzę, ponieważ Przewozy Regionalne mają swoich 16 oddziałów i każdy z tych oddziałów współpracuje z określonym Marszałkiem, stąd według nas to nie ma znaczenia.
Czy jako współwłaściciel Przewozów Regionalnych widzą Państwo możliwość poprawy kondycji, przede wszystkim finansowej, Spółki?
W jej obecnej formie zarządzania nie widzimy takiej możliwości.
Jakie są plany Województwa Śląskie w kwestii zakupu taboru dla Kolei Śląskich?  
Ambitne. Mamy Filtry, dojeżdżają Elfy i na tym nie zamierzamy poprzestać.
Czy możliwa jest współpraca z województwami ościennymi w zakresie prowadzenia wspólnej spółki przewozowej?
Wszystko wskazuje na to, że tak,  zresztą najlepszym dowodem jest utworzenie teraz wspólnej grupy zakupowej razem z województwem małopolskim, świętokrzyskim i podkarpackim po to, by skorzystać z pieniędzy unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, by zakupić nowy tabor dla Przewozów Regionalnych.
Śląskie utworzy wspólną grupę zakupową razem z województwem małopolskim, świętokrzyskim i podkarpackim po to, by skorzystać z pieniędzy unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Czy jest szansa, aby Elfy wyjechały na trasy w barwach Przewozów Regionalnych, przed startem Kolei Śląskich?
Czynimy wszystko co jest w naszej mocy, aby tak było. Elfy za symboliczną cenę chcemy wydzierżawić Przewozom Regionalnym, natomiast mamy wrażenie, że nie do końca Przewozy Regionalne tego chcą. Ostatnio, od paru tygodni w Przewozach Regionalnych leży i czeka na podpisanie projekt umowy…