Śląskie bez umowy rocznej

inforail
20.10.2010 09:09
Kilka dni temu Prezes Przewozów Regionalnych Małgorzata Kuczewska Łaska poinformowała nas, iż przewoźnik nie ma podpisanej umowy rocznej m.in. z województwem śląskim. O przyczyny takiego stanu rzeczy zapytaliśmy u źródła, a więc w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego.    
Karol Wach (InfoRail): W ubiegłym tygodniu prezes Przewozów Regionalnych poinformowała, że województwo nie ma podpisanej umowy rocznej z Przewozami Regionalnymi? Czy taki stan nadal się utrzymuje? Jeśli tak, to czy jest szansa, że to się zmieni?
Aleksandra Marzyńska (Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego): Kolejowe pasażerskie przewozy regionalne na obszarze województwa śląskiego realizowane są przez spółkę Przewozy Regionalne na podstawie umowy wieloletniej obowiązującej w latach 2008-2012, do której w każdym roku kalendarzowym zawierane są umowy roczne. Niestety, do końca września Przewozy Regionalne nie podpisały umowy na 2010 r.  
Jaki są powody nie podpisania umowy?
W 2009 r. poprzedni prezes PR Tomasz Moraczewski zadeklarował wprowadzenie na obszarze województwa śląskiego nowego  rozkładu jazdy o zwiększonej liczbie pociągów i zwiększonej pracy eksploatacyjnej przy kwocie dofinansowania na poziomie 2009 r. czyli 100 mln zł. Taka też kwota została zabezpieczona w budżecie Województwa Śląskiego. Niestety, deklaracje o kwocie deficytu nie miały odzwierciedlenia w materiałach przedstawionych przez PR do zawarcia umowy rocznej. Kwota planowanego deficytu wyniosła ponad 130 mln zł. PR wystąpiły do Województwa o zwiększenie dotacji o 10 mln zobowiązując się, iż kwota 110 mln zł oraz plan redukcji kosztów pośrednich działalności podstawowej pozwolą na pokrycie wykazanego deficytu. Zarząd Województwa podjął decyzję o zwiększeniu o 10 % w budżecie środków na dofinansowanie kolejowych przewozów. Umowę tę (zaparafowaną) przekazaliśmy Przewozom Regionalnym w styczniu 2010 r. Do końca września 2010 r. umowa przez PR nie została podpisana jak i nie wpłyneło jakiekolwiek pismo wyjaśniające powody jej niepodpisania.
Czy istnieje realne zagrożenie, iż pociągi PR nie wyjadą na tory, a tym samym pasażerowie zostaną bez połączeń kolejowych?
Zapis w umowie wieloletniej umożliwia Województwu przekazywanie zaliczek dotacji w takiej wysokości, jaka obowiązywała w 2009 r. Na chwilę obecną nie istnieje takie zagrożenie, gdyż przewozy są comiesięcznie dofinansowane przez Województwo. Sytuacja wstrzymania przewozów jest niedopuszczalna.
Województwo powołało swoją spółke kolejową – Koleje Śląskie. Kiedy wyjadą pierwsze pociągi obsługiwane przez tę spółkę?
Podjecie działalności przewozowej przez spółkę Koleje Śląskie planowane jest w rozkładzie jazdy pociągów obowiązującym od 12.12.2010 r. Aktualnie KS są w trakcie tworzenia wewnętrznej struktury organizacyjnej i technicznej. Jednak według wymogów określonych w Ustawie o transporcie kolejowym podjęcie przewozów przez Koleje Śląskie może nastąpić po uzyskaniu Certyfikatu bezpieczeństwa wydawanego przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Koleje Śląskie to konkurent czy partner Przewozów Regionalnych? Prezes PR deklaruje chęć współpracy. Jakie jest stanowisko województwa w tej sprawie?
Koncepcja działalności spółki Koleje Śląskie Sp. z o.o zakłada wykreowanie tej spółki jako partnera , a w przyszłości jako alternatywę dla Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. Pluralizm na rynku przewozów pasażerskich jest jak najbardziej zjawiskiem pożądanym. Tak ukształtowany rynek daje gwarancję pewności realizacji przewozów na terenie województwa śląskiego. Rynek kolejowych przewozów pasażerskich to rynek otwarty, taki, w którym przewoźnicy konkurują ze sobą. Nowy przewoźnik- Koleje Śląskie – rozpoczyna swoją działalność na tym rynku. W transporcie kolejowym czynniki takie jak: częstotliwość;punktualność;rytmiczność;regularność, stanowią priorytety dla klienta, jakim są mieszkańcy województwa śląskiego i podróżujący po województwie. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom Koleje Śląskie zapewnią sprawny, wysokiej jakości transport.
Czy wiadomo już jakie trasy będą obsługiwać Koleje Śląskie?
Planowane są przewozy na liniach :
Katowice-Częstochowa
Katowice -Gliwice.
Miejsca (stacje i przystanki) zatrzymywania oraz czasy postoju pociągów spółka Koleje Śląskie uzgadnia z zarządcą infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Niedawno ogłoszony został przetarg na zakup używanych, zmodernizowanych ezt. Czy pociągi te zostaną przeznaczone dla Kolei Śląskich. Ile będzie pociągów i kiedy fizycznie wyjadą na tory?
W tym roku Województwo ogłosiło przetarg na zakup 1 nowego ezt oraz 2 jednostek używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych po wykonanych naprawach głównych wraz z modernizacją. Planuje się w najbliższym czasie ogłoszenie kolejnego przetargu na zakup 2 używanych ezt. Spodziewamy się dostaw tego taboru w 2011 r. Zostanie on docelowo przekazany spółce Koleje Śląskie. W przyszłym roku Województwo planuje dodatkowo zakup pojazdów małopojemnych – tj. dwuczłonowych elektrycznych autobusów szynowych. Ich ilość uzależniona będzie od możliwości finansowych Województwa.