Skuteczniejsze surfowanie po Internecie w pociągach? Siemens ma sposób

inforail
27.07.2017 08:06

Surfowanie poInternecie podczas podróży pociągiem często wymaga cierpliwości. W zależnościod dostawcy Internetu, nawet w pociągach ekspresowych skuteczność łącznościinternetowej podczas wyświetlania i przeglądania stron internetowych waha sięmiędzy 41-65%.

Jednym z powodów tak słabego wyniku są okna, które chroniąprzed nadmiernym nasłonecznieniem i temperaturą, ale również skutecznie blokująsygnał radiowy. Dzieje się tak dlatego, że dla ochrony przed energią cieplną,konieczne jest odbijanie fal elektromagnetycznych w tym również tych w zakresiewykorzystywanym przez człowieka. W rezultacie, wagon pociągu zachowuje się jakklatka Faradaya. W pociągach dużych prędkości, efekt odbicia sięga 99,9%.Naukowcy z Siemens Corporate Technology w Wiedniu rozwiązali problem dziękispecjalnej selektywnej powłoce na oknach.

Szyby okiennepowlekane są specjalną przezroczystą warstwą na bazie tlenku metalu. Metalicznapowłoka na oknie zostaje utleniona w wyznaczonych miejscach za pomocą lasera.To pozwala sygnałowi radiowemu o określonej częstotliwości przechodzić przezbarierę bez zniekształceń, podczas gdy sygnał radiowy o innychczęstotliwościach jest tłumiony. Odbiór takiego określonego sygnału dlaurządzeń mobilnych w tych pociągach jest znacznie lepszy, przy czym ochronaprzed temperaturą i promieniowaniem jest tylko nieznacznie zmniejszona –mówi Lukas Mayer z działu R&D Siemens Corporate Technology w Wiedniu.

Rozwiązanie Siemensa zostało przetestowane w pociągachAustriackich Linii Kolejowych (ÖBB) wyposażonych w specjalne okna. Dzięki temuudało się uzyskać siłę sygnału 50-krotnie mocniejszą w porównaniu do innychistniejących rozwiązań. Czas dobrego dostępu do sygnału 4G powiększył się o33%.

Nowe powłoki na okna charakteryzują się niskim tłumieniem wszerokim zakresie częstotliwości, od 700 MHz do 3,5 GHz, co oznacza, że okna sąodpowiednie nie tylko dla obecnie używanych pasm lecz również do standardówprzyszłości. Instalacja okien nie jest kosztowna ponieważ nie wymaga żadnychdodatkowych elementów lub podzespołów ani specjalnie przeszkolonego personelu.Okna można wstawić praktycznie do każdego istniejącego wagonu w dowolnymczasie.

Testy wykazały, że szyby wciąż zachowują swoje parametryredukujące temperaturę i nie ograniczają w żaden sposób widoczności, zarówno wdzień jak i w nocy. Dzięki innowacyjnym powłokom okno może, w niektórychprzypadkach, uzyskać zwiększoną wydajność energetyczną, co przekłada się na większykomfort dla pasażerów.

Innowacyjne okna zostaną po raz pierwszy zainstalowane wpociągach ekspresowych Rhein-Ruhr-Express (RRX), które wejdą do eksploatacji wNiemczech w drugiej połowie 2018 r.