Skoda zaproponuje PKP Intercity CityElefanta
Skoda liczy na wygraną w przetargu na dostawę dziesięciu piętrowych ezt-ów dla PKP Intercity. Zmiana koncepcji przewoźnika, który pierwotnie planował zamówienie składów push&pull, a następnie ogłosił przetarg na piętrowe ezt-y może okazać się korzystna dla czeskiego producenta. Skoda nie ukrywa, że zaproponuje PKP Intercity jednostki CityElefant. Producent nie chce jednak zdradzić, czy będzie to wersja pociągu przygotowana specjalnie pod kątem tego przetargu. Większość z dotychczas wyprodukowanych CityElefantów kursuje obecnie w Czechach. Producent wygrał jednak także kilka mniejszych zagranicznych przetargów na dostawę takich pojazdów –na Słowacji, Ukrainie i Litwie. Co ciekawe tylko Ukraińcy zdecydowali się na zamówienie długich, bo sześcioczłonowych składów. Pozostałe CityElefany są trzyczłonowe (CD, ZSSK) i dwuczłonowe (Lietuvos Gelezinkeliali).
Czesi nie ukrywają, że to właśnie, spośród wszystkich pojazdów znajdujących się w porfolio skody, piętrowe składy mają dziś największą szansę na podbicie polskiego rynku. W ostatnich latach producent przebił się do Polski jedynie z tramwajami dla MPK Wrocław. Jakie mają być piętrusy dla PKP Intercity? Wygodne, klimatyzowane, bezpieczne, przystosowane do prędkości 160 km/h. Każdy z nich będzie mógł zabrać na pokład ok. 600 osób i zostanie wyposażony w zamknięty system WC, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, czy miejsca do przewozu rowerów. Jednostka CityElefant spełnia wszystkie powyższe kryteria. U naszych południowych sąsiadów składy te obsługiwały już połączenia dalekobieżne, co więcej, nie powinno być problemu z odpowiednim przystosowaniem pociągów do potrzeb konkretnego klienta. Czesi próbują wejść na nasz rynek właśnie z piętrusami, ponieważ jak twierdzą, jest to ten segment rynku polskiego, który nie jest zdominowany przez dwóch największych polskich producentów –PESĘ i Newag. Nieoficjalnie mówi się jednak o możliwej współpracy Skody z PESĄ w zakresie budowy piętrusów. Z drugiej jednak strony bydgoski producent poinformował nas, że pracuje nad własnym składem piętrowym. Ten z pozoru niepozorny przetarg na dostawę zaledwie dziesięciu składów piętrowych do obsługi połączeń kategorii raczej TLK w relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna ze stacjami pośrednimi: Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Żyrardów, Skierniewice, Koluszki, Łódź Widzew i Łódź Fabryczna może przynieść zaskakujące rozstrzygnięcie. Nie chce nam się wierzyć, że udziału w nim nie weźmie Stadler, przez wielu obserwatorów i komentatorów polskiego rynku okrzyknięty jako zdecydowany faworyt do zwycięstwa. Otwarcie ofert w przetargu zaplanowane jest na 23 października 2013 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Producent
|
Skoda Vagonka a.s.
|
Prędkość maksymalna
|
160 km/h
|
Długość składu 3-częsniwoego
|
79200 mm
|
Szerokość
|
2820 mm
|
Wysokość
|
4635 mm
|
Waga
|
155,4 t
|
Miejsca siedzące
|
310 + 23
|
Silniki
|
4×500 kW
|
Szerokość toru
|
1435 mm
|