Škoda RegioPanter – szczegóły techniczne
inforail
25.06.2012 19:59
Škoda RegioPanter – szczegóły techniczne
W listopadzie 2011 roku Skoda zaprezentowała pierwszy zespół RegioPanter. Pojazd ten pokazano również na wystawie Czech Raildays w czerwcu 2012 roku. Prezentowany ezt był 3-członowy i jednonapięciowy (3 kV). Zespół zaprojektowano wykorzystując doświadczenia z piętrowych CityElefantów, stąd nie posiada on wózków wspólnych, a napęd jest rozmieszczony równomiernie –napędzany jest co drugi wózek.
Wyrób pojazdu podzieliły między siebie 3 oddziały Skody:
- Część mechaniczna –Skoda Transportation
- Część elektryczna –Skoda Electric
- Nadwozie –Skoda Vagonka
Wyposażenie elektryczne umiejscowiono w całości na dachu, dzięki czemu we wnętrzu nie znalazły się szafy aparaturowe, a liczba miejsc siedzących jest duża względem długości pojazdu –241 przy 79,40 m, wobec 204 dla polskiego zespołu PESA Elf o długości 75,25 m. Masa Skody wynosi 160 ton, a PESY Elf –135 ton. Niekorzystnie duża masa Skody, pomimo aluminiowego pudła, wynika z braku wspólnych wózków. 4-członowy Elf ma 5 wózków, a 3-członowy RegioPanter ma aż 6 wózków.
Ściana przednia posiada wąskie okno przednie oraz dwa boczne. 3 spośród 5 reflektorów wykonano w technologii LED. Zastosowano sprzęg Scharfenberga typu Faiveley SD10. Możliwe jest łączenie zespołów w liczbie do 4.
Nadwozie pojazdu wykonano z profili aluminiowych. Szyby boczne o zaokrąglonych narożach są wklejane. Niektóre okna posiadają partie uchylne, które nie muszą być używane, gdyż wnętrze jest klimatyzowane. Pod szerokimi drzwiami wejściowymi, umieszczonymi w części niskopodłogowej o wysokości 580 nad główką szyny, znajdują się wysuwane stopnie.
Wózki zespołu zostały wyprodukowane przez Skodę. Każdy człon osadzony jest na jednym wózku trakcyjnym i jednym tocznym. Rama wózka posiada kształt litery H z obniżeniem w środkowej częśąci. W wózkach trakcyjnych zastosowano po 2 silniki asynchroniczne Skoda ML 3942 K/4 o mocy 340 kW. Pierwszy stopień odsprężynowania stanowią sprężyny śrubowe, wspomagane przez pionowo zamocowane tłumiki hydrauliczne. Drugi stopień odsprężynowania to poduszki powietrzne, wspomagane przez pionowe drążki reakcyjne oraz krótkie pionowe i długie poziome tłumiki hydrauliczne. Skrajne wózki posiadają piasecznice.
6 silników elektrycznych daje łącznie moc 2040 kW i pozwala przy masie 160 t rozpędzić się do 160 km/h, co jest wynikiem o 20 km/h lepszym niż dla piętrowego Elefanta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
We wnętrzu zamontowano fotele w układzie 2+2, zwrócone ku sobie. Podłoga w wejściach i w przestrzeni pomiędzy nimi jest obniżona, natomiast jej poziom podwyższa się ponad wózkami –w skrajnych częściach zespołu oraz przy łączeniach członów. Na skraju podwyższenia, w korytarzu, znajdują się 3 stopnie poprzeczne. W jednym ze skrajnych członów znalazł się przedział na rowery oraz przedział klasy pierwszej.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024