Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

SKM kręgosłupem komunikacyjnym Pomorza

inforail
23.04.2006 20:56
PKP Szybka Kolej Miejska z siedzibą w Gdyni jest jedną z czterech spółek prowadzących pasażerskie przewozy w Polsce. Ograniczony jest natomiast zasięg terytorialny, na którym są wykonywane. Jest ona jednak bardzo ważnym elementem w układzie komunikacyjnym „Aglomeracji Zatoki Gdańskiej”, rzec nawet można jej kręgosłupem.
 
Gdzie jeździ eskameka?  
 
Pociągi SKM łączą wszystkie miejscowości położone na trasach kolejowych: Lębork –Wejherowo –Rumia –Gdynia Główna –Sopot –Gdańsk Główny –Pruszcz Gdański –Tczew –Malbork/Laskowice Pom./Iława (linia 250 i fragment linii nr 202), oraz niegdyś Gdańsk Główny-Gdańsk Brzeźno (linia 249). Są to typowe przewozy aglomeracyjne, pociągi kursują z dużą częstotliwością, w godzinach szczytu sięgającą nawet 5-7 minut. Spółka także zarządza i administruje wydzieloną linią kolejową nr 249 i 250. Jako jedna z trzech spółek przewozowych rozpoczęła działalność na podstawie koncesji Ministra TiGM.
 
Mapa ilustrująca obszar kursowania pociągów SKM (opr. SKM)
Słów kilka o historii SKM
 
Historia SKM sięga roku 1951. Wówczas to powstał Odcinek Elektrotrakcyjny w Oddziale Elektrotechnicznym w Gdańsku jako jednostka organizacyjna PKP. W kolejnych latach rozrastała się sieć torów, a tym samym następne miejscowości uzyskiwały połączenie „koleją miejską”z Gdańskiem. Z obsługą ruchu miejskiego, ze względu na omawiany wcześniej model zarządzania PKP, związane były liczne jednostki ówczesnego przedsiębiorstwa. Wraz z rozpoczęciem restrukturyzacji PKP zmiany zaczęły następować także w trójmiejskiej „kolejce”, bo tak na SKM mówią jej pasażerowie. Najważniejsze decyzje podjęte zostały w roku 1999. Na mocy uchwały Zarządu PKP z 17 września tegoż roku z dniem 1 listopada utworzony został Zakład Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Jego zadaniem było organizowanie i wykonywanie pasażerskich przewozów aglomeracyjnych na linii SKM, taborem, który mu przydzielono. Także utrzymanie i zarządzanie linią kolejową nr 250, powierzone zostało nowo powołanemu Zakładowi. Tym samym pod zarządzanie SKM przeszła także lokomotywownia i stacja postojowa w Gdyni Cisowej. W użytkowanie Zakładowi SKM oddano również linię 249 i fragment linii 202. Zakład SKM, na podstawie §2 ust. 1 uchwały Nr 262, §3 zarządzenia Nr 106 oraz załącznika do decyzji Nr 23 Prezesa Zarządu – Dyrektora Generalnego PKP z dnia 16 listopada 1999 r. w sprawie ustalania zasad przejęcia działalności, pracowników i mienia przez Zakład Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, przejął w całości zadania, funkcje, mienie i pracowników Zakładu Aglomeracyjnych Przewozów Pasażerskich w Gdańsku oraz działalność, mienie i pracowników związanych z przewozami na linii SKM od Zakładu Taboru w Gdyni, Zakładu Infrastruktury Kolejowej w Gdyni, Zakładu Nieruchomości w Sopocie, Zakładu Elektroenergetyki Kolejowej w Sopocie, Zakładu Telekomunikacji Kolejowej w Gdańsku, Zakładu Mostowego w Bydgoszczy i Dyrekcji Okręgu Infrastruktury Kolejowej. Opisana powyżej reforma trójmiejskiej kolejki miała na celu wydzielenie Zakładu SKM i przekształcenie w spółkę prawa handlowego. W okresie funkcjonowania Zakładu w strukturach przedsiębiorstwa jednostka podporządkowana była bezpośrednio Zarządowi PKP. W dniu 22 października 2000 r. spisany został akt założycielski spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. W rezultacie tego w dniu 27 czerwca 2001 roku Zakład SKM postawiony został w stan likwidacji, zaś 1 lipca tego roku rozpoczęła za to działalność spółka PKP SKM. Nowa spółka przejęła także pracowników zlikwidowanego Zakładu SKM, na podstawie przepisów art. 231 Kodeksu pracy. Wcześniej SKM dostała trzy koncesje, wydane przez Ministra TiGM. Spółka otrzymała je na: wykonywanie kolejowych przewozów osobowych na liniach województwa pomorskiego: Gdańsk Główny –Wejherowo, w tym po torach SKM Gdańsk Główny – Rumia, Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (12maja 2001 r.), przewozów regionalnych po torach normalnych o szerokości 1435 mm na obszarze województwa pomorskiego z wyłączeniem linii Gdańsk Główny –Wejherowo, w tym po torach SKM Gdańsk Główny – Rumia, Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (16 maja 2001 r.) oraz działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu linią kolejową nr 250 Gdańsk –Rumia ( 29 czerwca 2001 r.). 
    
Teraźniejszość SKM
 
SKM to głównie pociągi EN57 i EN71 (foto: SKM)
Jak wspomnieliśmy na wstępie SKM stanowi kręgosłup komunikacyjny Aglomeracji Zatoki Gdańskiej, a w ostatnim czasie coraz bardziej rozszerzany jest obszar, na którym Spółka wykonuje przewozy. Dość powiedzieć, że pociągi z charakterystycznym żółto –niebieskim logo SKM docierają już nie tylko do Tczewa, ale także Malborka, Elbląga, Pelplina, Smętowa, Laskowic Pom., Mikołajek Pomorskich, czy Iławy. Do korzystania z usług SKM zachęca także dobra częstotliwość kursowania pociągów, szczególnie na odcinku Gdańsk Główny –Wejherowo, dość korzystna oferta taryfowa, jak również duża dostępność do kolejki, na którą wpływa przede wszystkim gęsta sieć przystanków (szczególnie na odcinku Gdańsk Główny –Rumia). Wszystko to sprawia, że z usług kolejki korzysta coraz to więcej pasażerów. Taka jest także misja spółki. Dawanie ludziom swobody szybkiego, pewnego i bezpiecznego przemieszczania się –oto motto, jakie przyświeca codziennej pracy SKM.
 
Wizja Spółki
 
SKM będzie firmą dynamiczną i prorynkową, działającą miedzy innymi w oparciu o kryterium maksymalizacji zysku, samodzielną w podejmowaniu decyzji ekonomicznych w kontekście strategii Grupy PKP, wykonującą na zlecenie władz samorządowych określony zakres służby publicznej, objęty wcześniej wynegocjowanym kontraktem handlowym;
SKM przeobraża się w firmę skierowaną na klienta, nowoczesną technicznie, wymagającą zatrudnienia o wyższym przygotowaniu zawodowym;
SKM kształtuje sprawny system zarządzania, którego koniecznym warunkiem jest posiadanie wysoko wykwalifikowanej, wydajnej i liczebnie dostosowanej do zadań załogi, identyfikującej się z firmą, potrafiącej efektywnie realizować zadania bieżące, mobilnej zawodowo, przygotowanej do zmian i podejmowania nowych wyzwań w przyszłości;
SKM podlegać będzie procesom prywatyzacji pozwalającym dokapitalizować Spółkę w sferze taborowej i infrastrukturalnej –takie są zasadnicze założenia władz SKM Sp. z o.o.
Aby jednak zostały one zrealizowane potrzebna jest jeszcze silniejsza współpraca z władzami samorządowymi. Tabor, który jest w posiadaniu kolejki w większości lata świetności ma już za sobą –SKM eksploatuje bowiem jedynie ezt EN57, EN71, EW58. Tylko kilka pociągów zostało poddanych gruntownym modernizacjom i nie zmienia to faktu, że odnowienie parku taborowego byłoby wskazane. Nawiasem mówiąc nie jest to problem tylko trójmiejskiego przewoźnika, ale również innych spółek kolejowych. Wcześniej wspomnieliśmy o korzystnej taryfie biletowej SKM –oprócz biletów jednorazowych w sprzedaży znajdują się także tygodniowe, miesięczne i kwartalne zarówno imienne, jak i na okaziciela. W ostatnim czasie pojawiły się w sprzedaży także bilety ważne w pociągach uruchamianych wspólnie przez Spółki SKM i PKP Przewozy Regionalne.
 
Integracja biletowa   
 
Trójmiejska SKM byłaby jeszcze bardziej atrakcyjna dla pasażerów, gdyby wprowadzony został zintegrowany system taryfowy w Aglomeracji Zatoki Gdańskiej. Na problem ten uwagę zwraca m.in. dr Katarzyna Hebel z Uniwersytetu Gdańskiego. Jej zdaniem wspólną ofertę taryfową powinny wprowadzić: ZTM w Gdańsku, ZKM Gdynia, MZK Wejherowo, ZKM Connex Tczew i właśnie PKP SKM. Aby integracja taryfowa była korzystna dla pasażera ceny biletów muszą być tak skalkulowane, by zachęcały do korzystania z środków komunikacji publicznej. Istotnym elementem tego systemu komunikacyjnego jest właśnie kolejka. To ona tworzy oś przewozową. Inne środki transportu miejskiego (autobusy, tramwaje, trolejbusy) pełnią funkcję dowozową. Pierwszym krokiem do szerszej współpracy jest akcja realizowana przez ZKM Gdynia i PKP SKM –„Na początek wspólna informacja”. W biurach obsługi klienta pracownicy obydwu firm udzielą wszystkich najistotniejszych informacji o funkcjonowaniu przewoźników. Trzeba mieć nadzieję, że za tym przykładem pójdą inni pomorscy przewoźnicy.
 
„Na początek wspólna informacja”(opr. SKM)
Przyszłość SKM
 
Spółka PKP SKM ma duże szanse zostać poddana prywatyzacji jako jedna z pierwszych spółek, wchodzących w skład Grupy PKP. Spowodowane to jest dobrym zarządzaniem, ukierunkowanym na posiadanie wykwalifikowanej kadry, mogącej świadczyć usługi wynegocjowane kontraktami handlowymi na wysokim poziomie, a tym samym spełniającym wszelkie wymagania kontrahentów. Warta podkreślenia jest także samodzielność w podejmowaniu decyzji finansowych w kontekście strategii Grupy PKP. Szybka prywatyzacja może przyczynić się do dalszego rozwoju spółki, a to oznacza inwestycje w tabor i infrastrukturę, które to umożliwiłyby realizowanie jednego z haseł spółki, które wyraża dbałość o zadowolenie i satysfakcję klientów. Jest ono realizowane nie tylko przez realizowanie zadań typowo przewozowych, ale także organizowanie promocji dla swoich pasażerów, współorganizowanie czy udział w imprezach kulturalnych. Taka przecież powinna być kolej –przede wszystkim przyjazna dla pasażera. A przecież żaden z mieszkańców Pomorza nie wyobraża sobie chyba funkcjonowania tego regionu Polski bez SKM.