Składy Y-tog dopuszczone do ruchu w Polsce
inforail
06.07.2010 13:20
Składy Y-tog dopuszczone do ruchu w Polsce
Nieco na uboczu głównych wydarzeń znalazła się informacja o uzyskaniu świadectwa dopuszczenia do ruchu dla używanych SZT typu Y pochodzących z Danii. Podobnie jak w przypadku składów MR/MRD, również w tym przypadku tą nowość zawdzięczamy firmie Arriva.
Składy Y-tog, znane również pod nazwą Lynette zostały wyprodukowane w latach 1965-84 przez Düwag dla prywatnych duńskich spółek kolejowych oraz kolei narodowych DSB. Wagony o napędzie spalinowym z założenia były przewidziane do obsługi regionalnego ruchu pasażerskiego, stąd niska prędkość maksymalna wynosząca 80 km/h. Wagony tej serii były dostarczane w trzech wariantach wykonania –Ym (wagon silnikowy z jedną kabiną sterowniczą i przejściem międzywagonowym z drugiej strony), Yp (środkowy wagon przechodni bez napędu) oraz Ys (wagon sterowniczy bez napędu). Takie urozmaicenie taboru umożliwiało tworzenie pociągów o długościach od dwóch do czterech wagonów. Podstawowym wariantem był skład trójwagonowy złożony z jednego wagonu wszystkich wymienionych wcześniej typów. Możliwości techniczne umożliwiały również tworzenie składów dwuwagonowych złożonych z wagonu silnikowego i sterowniczego, jak również wariant czterowagonowy, w którym na końcach znajdowały się wagony silnikowe natomiast w środku dwa wagony środkowe. Koleje DSB stosowały jedynie wagony silnikowe z kabiną sterowniczą (ML) oraz wagony środkowe (FL). Składy były łączono w warianty trójwagonowe i czterowagonowe różniące się jedynie liczbą wagonów środkowych, natomiast na każdym końcu znajdował się wagon silnikowy. Istniała również seria wagonów Ym wyposażonych w kabiny sterownicze po obu stronach, co umożliwiało ich eksploatację jako pojedyncze wagony. Składy Y-tog pomimo swojego wieku są nadal eksploatowane przez niektóre prywatne spółki kolejowe, choć ich wykorzystanie jest obecnie mocno ograniczone i raczej zmierzające do wycofania z eksploatacji.
Jednak jeżeli w jednym miejscu kończy się eksploatację rodzą się możliwości jej kontynuacji w innym. Tak też się stało w przypadku startu spółki Arriva w Polsce, gdzie krótki termin rozpoczęcia przewozów, konieczność posiadania własnego taboru oraz krótki termin obowiązywania umowy zachęcały do zakupu używanych składów spalinowych. Jak bardzo dobrze wiadomo przed rozpoczęciem działalności spółka zakupiła w Danii składy MR/MRD oraz właśnie zespoły Y-tog. Wszystkie te pojazdy przeszły remonty i „polonizację”w zakładach Arriva Werke Nord zlokalizowanych w niemieckim mieście Neusterlitz. Jednak otrzymanie świadectwa dopuszczenia do ruchu w Polsce okazało się nie lada wyczynem i ostatecznie spółka rozpoczęła przewozy w bardo okrojonym schemacie. Seria MR/MRD otrzymała dopuszczenie do ruchu około pół roku po rozpoczęciu eksploatacji, jednak w przypadku składów serii Y droga była znacznie bardziej kłopotliwa i zakończyła się z półtorarocznym opóźnieniem. Ostatecznie 19 lutego 2010 roku seria otrzymała dopuszczenie do ruchu, natomiast dzięki przeprowadzeniu w Danii szkoleń maszynistów już od 31 marca 2010 roku możliwe było rozpoczęcie eksploatacji.
Pierwszy i jak dotąd jedyny skład serii Y w Polsce został złożony z różnych wagonów. Podstawę stanowi wagon silnikowy Ym5 wyprodukowany w 1965 roku, który został spięty z wagonem środkowym Yp25 z 1970 roku oraz wagonem sterowniczym Ys47 również z 1970 roku. Takie wymieszanie wagonów było możliwe z racji dużej dowolności w kształtowaniu składów tej serii. Wagon silnikowy ma zabudowany silnik wysokoprężny o mocy 360 kM, który poprzez przekładnię hydromechaniczną Voith napędza po jednej osi w każdym z wózków, co daje układ osi 1A’A1’. Składy typu Y wyglądają dosyć osobliwie, co jest efektem dosyć oryginalnych wymiarów. Jeden wagon ma długość zaledwie 17,525 metra, co w połączeniu z typową kolejową szerokością 2,8 metra oraz stosunkowo niską wysokością 3,8 metra sprawia właśnie takie wrażenie optyczne. Pomimo wyglądu dosyć mocno niepasującego do współczesnych wymagań, oraz niskiej prędkości maksymalnej skład oferuje bardzo komfortowe warunki podróżowania na indywidualnych fotelach z oparciami o pełnej wysokości –takich rozwiązań nie spotyka się zbyt często w pociągu regionalnym.
Składy typu Y od samego początku miały stanowić uzupełnienie zespołów typu MR/MRD, jednak z racji opóźnień w uzyskaniu świadectwa homologacji cały plan stanął niejako na głowie. Bowiem spółka w przyspieszonym tempie zakupiła dwa nowe SZT z Pesy, które mogły rozpocząć kursowanie z dnia na dzień. Następnie ratując sytuację postanowiono skupić się na dopuszczeniu serii MR/MRD jako bardziej perspektywicznej w Polsce. Wobec tych zmian seria Y stała nieco na uboczu i dopiero obecnie uzyskała dopuszczenie, choć tak faktycznie nie jest ona już potrzebna. Bowiem Arriva ma jeszcze kilka składów MR/MRD gotowych do wprowadzenia do eksploatacji w Polsce, jednak z racji braku kontraktów na obsługę linii są one niewykorzystywane, natomiast jeden skład Y kursuje po Polsce jako świadectwo alternatywnego biegu dziejów. Bowiem gdyby homologacja została przyznana wcześniej a samorządy wojewódzkie organizowany otwarte przetargi, wówczas liczba tych składów eksploatowanych w Polsce byłaby zapewne większa.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024