Skład PESA 847-001 dla Kolei Czeskich dotarł do Velimia; gotowy na testy
Pojazd 847-001, wyprodukowany przez PESĘ dla Ceskich drah, po testach w Żmigrodzie pojechał na badania homologacyjne, które będą realizowane w Centrum Badawczym VUZ w Velimiu.
Mamy zdjęcia jednostki z hali w Czechach.
Umowa i badania
Po podpisaniu pierwszego zamówienia PESA rozpoczęła produkcję tych pojazdów. Dwa pierwsze wyjechały właśnie na badania testowe w Czechach i Austrii.
Przypomnijmy, że PESA i Ceskie Drahy podpisały umowę na dostawę pojazdów Pesa 847 26 lutego 2021. Jest to umowa ramowa na dostawę do 160 spalinowych zespołów trakcyjnych o wartości 2,5 mld złotych. Do tej pory Koleje Czeskie zamówiły już w trzech umowach 76 takich pojazdów. W listopadzie 2022 roku Pojazd PESA CD 847 otrzymał za design nagrodę „Dobry Wzór 2022” przyznawaną przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego.
„Pojazd 001 będzie w Czechach przechodził badania m.in. współczynnika bezpieczeństwa przed wykolejeniem, układu hamulcowego, czy osiągów trakcyjnych. Zostanie sprawdzony pod kątem spełniania wymogów TSI, także w zakresie dostosowania dla osób niepełnosprawnych, sposobu i zakresu wyświetlanych informacji oraz emitowanego hałasu. Ostatnim etapem testów będzie eksploatacja nadzorowana, czyli jazdy z pasażerami na liniach obsługiwanych przez CD.” - powiedział Marek Skrzypkowski, Dyrektor Działu Homologacji i Bezpieczeństwa Funkcjonalnego PESA
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazd 847-002 jest w tej chwili w Centrum Badawczym RTA w Wiedniu, gdzie będzie przechodził testy w komorze klimatycznej. W tej chwili pojazd jest przygotowywany do testów, trwa montaż czujników i aparatury pomiarowej. Testy w certyfikowanej komorze klimatycznej rozpoczną się w lutym. Ich celem jest sprawdzenie działania klimatyzacji i systemów HVAC w warunkach eksploatacyjnych, czyli m.in. w temperaturach od od -25 oC do +40 oC, przy odpowiedniej wilgotności i zaśnieżeniu. Komora klimatyczna w centrum badawczym RTA to specjalny, certyfikowany tunel testowy, który umożliwia tworzenie jazdy odpowiadających tym, które mamy podczas prawdziwej eksploatacji pojazdów, czyli. np bardzo niska temperatura, zaśnieżenie etc. Wcześniej Pesa testowała w austriackiej komorze klimatycznej pojazdy LINK wyprodukowane dla Deutsche Bahn.
Pojazdy produkowane dla Kolei Czeskich to jednostki z nowej rodziny pojazdów Pesa Regio 160. Są fabrycznie wyposażone w system ETCS, w przestronnym, komfortowym wnętrzu jest 115 miejsc siedzących, przestrzeń dla niepełnosprawnych, klimatyzacja, WiFi oraz gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pojazdy zostały wyposażone w spełniające normy TSI/ PRM ekologiczne toalety w obiegu zamkniętym, umożliwiające korzystanie z nich rownież na stacjach, podczas postojów. Znajdują się w nich rownież składane przewijaki, które docenić powinni rodzice podróżujący z najmłodszymi dziećmi.
Pesa dostarczyła do tej pory dla Kolei Czeskich 31 dwuczłonowych zespołów trakcyjnych Link 844. Korzystają z nich pasażerowie w regionach Ústí, Liberec, Karlove Vary, Pilzno, Pardubice i Zlín. Pojazdy te nazywane są w Czechach „Regio Shark”