Skąd podróżujemy? 10 najbardziej uczęszczanych stacji w 2017 roku

inforail
04.08.2018 07:00

Z analizy UTK wynika,że w 2017 r. 25% wszystkich pasażerów wsiadało i wysiadało na 10 największych stacjach.

To: Warszawa Śródmieście, Poznań Główny, Wrocław Główny,Warszawa Wschodnia, Kraków Główny, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia,Katowice, Gdynia Główna i Gdańsk Główny.

Na każdej z nich wymiana pasażerska wyniosła ponad 10 mlnpasażerów rocznie i ponad 25 tys. dziennie. W ostatnich trzech lat kolejodzyskiwała i przyciągała nowych pasażerów dzięki lepszej ofercie czasowej inowemu taborowi na niektórych trasach. Liczba pasażerów wzrosła w tym czasie nawszystkich największych stacjach poza Warszawą Śródmieście. Liczba pasażerów wcałym kraju zwiększyła się w ostatnich trzech latach o ok. 12%, podczas gdy nanajwiększych stacjach było to ok. 30%. Największe stacje dodatkowo zyskiwaływięc na znaczeniu, zwiększając swój udział w rynku z ok. 22% do ok. 25%.

Największą stacją w Polsce pod względem liczby pasażerówjest Warszawa Śródmieście. Drugą stacją jest Poznań Główny, a trzecią WrocławGłówny. W pierwszej dziesiątce znajdują się aż 4 stacje ze stolicy, copokazuje, że kolej odgrywa istotną rolę w obsłudze obszaru metropolitalnegoWarszawy. Również duże znaczenie kolei aglomeracyjnych pokazują wysokie wynikina dwóch stacjach w Trójmieście. Największy wzrost w analizowanym okresie2014-2017 miał miejsce na stacji Kraków Główny i wynikał z rozwoju połączeńaglomeracyjnych oraz odbudowy połączeń dalekobieżnych z wykorzystaniem zmodernizowanychtras. Podobnie sytuacja przedstawiała się na stacji Wrocław Główny.

Drugi największy wzrost miał miejsce na stacji WarszawaCentralna. To potwierdza powrót pasażerów do kolei po oddaniu do użytkuzmodernizowanych linii i wprowadzeniu nowego taboru dalekobieżnego.

Najwięcej pociągów zatrzymywało się na stacji WarszawaZachodnia – średnio w dobie zatrzymywały się tu 962 składy.

Kluczową kwestią jest dostosowanie stacji do obsługipasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się. Są to osoby zniepełnosprawnościami, ale także osoby starsze, podróżujące z dziećmi, rowerem,dużym bagażem itp. W 2017 r. tylko 3 z 10 największych stacji były dostosowanedo potrzeb pasażerów o ograniczonej mobilności: modernizowane w ostatnichlatach Warszawa Centralna, Kraków Główny i Katowice. Modernizowane były teżgłówne stacje we Wrocławiu i w Gdyni, ale nie wszystkie perony zostały na nichwyposażone w windy. Na dokończenie modernizacji czeka stacja Poznań Główny, zaśremont peronów w Gdańsku jest w trakcie realizacji. Żaden peron na stacjiWarszawa Wschodnia nie jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonejmożliwości poruszania się. Natomiast perony na stacji Warszawa Zachodnia wyposażonesą jedynie w platformy. Na największej stacji Warszawa Śródmieście tylko jedenperon jest wyposażony w windę.