Silniki elektryczne ABB dla kolejnictwa
inforail
19.05.2012 16:17
Silniki elektryczne ABB dla kolejnictwa
ABB produkuje silniki trakcyjne od 1909 roku. Obecnie firma łączy wieloletnie doświadczenie z najnowocześniejszymi technologiami. Silniki są stosowane w wielu rodzajach pojazdów szynowych, od tramwajów po elektryczne zespoły trakcyjne dużych prędkości.
Silniki trakcyjne są tradycyjnie produkowane w wersjach dedykowanych dla transportu szynowego, co najczęściej negatywnie wpływało na ich koszt. Aby poradzić sobie z tą trudnością, ABB opracowało koncepcję silnika o budowie modułowej. Różna konfiguracja standardowych elementów pozwala na skonstruowanie silników spełniających różnorodne wymagania.
Silniki o modułowej budowie charakteryzuje kilka cech:
- Skalowalność –opracowanie kadłuba w ten sposób, iż może on być powiększany lub pomniejszany zależnie od zastosowania
- Wstępnie określony przekrój poprzeczny –umożliwiający dostosowanie do różnych zastosowań
- Różnorodność systemów chłodzenia –zamknięty samoprzewietrzalny, otwarty samoprzewietrzalny, z wymuszonym chłodzeniem powietrznym, z chłodzeniem wodnym;wloty powietrza w czole lub w płaszczu kadłuba, od strony wyjścia napędu lub przeciwnej
- Przykręcane wsporniki – umożliwiające montaż we wszystkich rodzajach wózków, minimalizujące liczbę spawów
- Skrzynia przyłączeniowa dostępna w różnych, wstępnie zdefiniowanych lokalizacjach
- Czujniki dostępne w różnym umiejscowieniu
W tabeli 1 zestawiono kilka z zastosowań silników ABB w pojazdach szynowych.
Tabela 1. Silniki ABB w pojazdach szynowych.
Typ silnika
|
AMX315OFV
|
4FIA5267
|
4FRA6063
|
4FBA6050
|
Nazwa projektu
|
Pociąg regionalny
|
Lokomotywa Bombardier E464
|
Vossloh Eurolight
|
Talgo 350
|
Rok rozpoczęcia dostaw
|
2011
|
1996
|
2010
|
2011
|
Rodzaj pojazdu
|
ezt
|
lokomotywa
|
lokomotywa
|
ezt dużych prędkości
|
Kraj
|
Włochy
|
Włochy
|
Hiszpania
|
Hiszpania
|
Moc
|
430 kW
|
765 kW
|
600 kW
|
1122 kW
|
Napięcie zasilania
|
3 kV DC
|
3 kV DC
|
(pojazd spalinowo-elektryczny)
|
25 kV AC
|
Liczba wyprodukowanych silników
|
36
|
1870
|
8
|
8
|
Rodzaj chłodzenia
|
Wymuszone powietrzem
|
Wymuszone powietrzem
|
Wymuszone powietrzem
|
Wymuszone powietrzem
|
ABB produkuje silniki bezszkieletowe (frameless), które są budowane pod kątem uzyskania największego momentu obrotowego i współczynnika gęstości mocy, przy zachowaniu najmniejszej możliwej masy i kompaktowych wymiarów. Silniki są wykonywane w zakresie mocy 600-1800 kW. Wysokość wału to powyżej 315 mm, maksymalne napięcie zasilania –3 kV. Prędkości obrotowe sięgają 5000 obr/min, masy –2700 kg. Wirnik oparty jest na łożyskach kulkowych. Silniki wyposaża się w czujnik prędkości, czujnik temperatury oraz czujnik w łożyskach. Dostępne są wszystkie rodzaje mocowań –w systemie tramwajowym za nos, częściowo na osi, jak i częściowo lub całkowicie odsprężynowanie. Silniki wykonuje się jako 4- jak i 6-polowe. Wirnik jest wykonany ze stali elektrycznej i miedzi, a stojan –ze stali elektrycznej. Konstrukcję optymalizuje się pod kątem wytłumienia wyższych harmonicznych.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024