Silniki elektryczne ABB dla kolejnictwa

inforail
19.05.2012 16:17
ABB produkuje silniki trakcyjne od 1909 roku. Obecnie firma łączy wieloletnie doświadczenie z najnowocześniejszymi technologiami. Silniki są stosowane w wielu rodzajach pojazdów szynowych, od tramwajów po elektryczne zespoły trakcyjne dużych prędkości.
Silniki trakcyjne są tradycyjnie produkowane w wersjach dedykowanych dla transportu szynowego, co najczęściej negatywnie wpływało na ich koszt. Aby poradzić sobie z tą trudnością, ABB opracowało koncepcję silnika o budowie modułowej. Różna konfiguracja standardowych elementów pozwala na skonstruowanie silników spełniających różnorodne wymagania.
Silniki o modułowej budowie charakteryzuje kilka cech:
  • Skalowalność –opracowanie kadłuba w ten sposób, iż może on być powiększany lub pomniejszany zależnie od zastosowania
  • Wstępnie określony przekrój poprzeczny –umożliwiający dostosowanie do różnych zastosowań
  • Różnorodność systemów chłodzenia –zamknięty samoprzewietrzalny, otwarty samoprzewietrzalny, z wymuszonym chłodzeniem powietrznym, z chłodzeniem wodnym;wloty powietrza w czole lub w płaszczu kadłuba, od strony wyjścia napędu lub przeciwnej
  • Przykręcane wsporniki – umożliwiające montaż we wszystkich rodzajach wózków, minimalizujące liczbę spawów
  • Skrzynia przyłączeniowa dostępna w różnych, wstępnie zdefiniowanych lokalizacjach
  • Czujniki dostępne w różnym umiejscowieniu
 

abbsilnik_760

W tabeli 1 zestawiono kilka z zastosowań silników ABB w pojazdach szynowych.
Tabela 1. Silniki ABB w pojazdach szynowych.
Typ silnika
AMX315OFV
4FIA5267
4FRA6063
4FBA6050
Nazwa projektu
Pociąg regionalny
Lokomotywa Bombardier E464
Vossloh Eurolight
Talgo 350
Rok rozpoczęcia dostaw
2011
1996
2010
2011
Rodzaj pojazdu
ezt
lokomotywa
lokomotywa
ezt dużych prędkości
Kraj
Włochy
Włochy
Hiszpania
Hiszpania
Moc
430 kW
765 kW
600 kW
1122 kW
Napięcie zasilania
3 kV DC
3 kV DC
(pojazd spalinowo-elektryczny)
25 kV AC
Liczba wyprodukowanych silników
36
1870
8
8
Rodzaj chłodzenia
Wymuszone powietrzem
Wymuszone powietrzem
Wymuszone powietrzem
Wymuszone powietrzem
 
ABB produkuje silniki bezszkieletowe (frameless), które są budowane pod kątem uzyskania największego momentu obrotowego i współczynnika gęstości mocy, przy zachowaniu najmniejszej możliwej masy i kompaktowych wymiarów. Silniki są wykonywane w zakresie mocy 600-1800 kW. Wysokość wału to powyżej 315 mm, maksymalne napięcie zasilania –3 kV. Prędkości obrotowe sięgają 5000 obr/min, masy –2700 kg. Wirnik oparty jest na łożyskach kulkowych. Silniki wyposaża się w czujnik prędkości, czujnik temperatury oraz czujnik w łożyskach. Dostępne są wszystkie rodzaje mocowań –w systemie tramwajowym za nos, częściowo na osi, jak i częściowo lub całkowicie odsprężynowanie. Silniki wykonuje się jako 4- jak i 6-polowe. Wirnik  jest wykonany ze stali elektrycznej i miedzi, a stojan –ze stali elektrycznej. Konstrukcję optymalizuje się pod kątem wytłumienia wyższych harmonicznych.