Silnik Emit SX 315-4C z Newaga 19WE
inforail
06.06.2013 22:58
Silnik Emit SX 315-4C z Newaga 19WE
W elektrycznym zespole trakcyjnym Newag 19WE zastosowano trójfazowe, asynchroniczne silniki trakcyjne Emit SX 315-4C. Jednostki te wyprodukowano w Żychlinie w fabryce Emit, należącej do włoskiej Cantoni Group. Są one przykładem współczesnej konstrukcji silnika trakcyjnego.
Widok ogólny silnika. Źródło: katalog EMIT
Silnik SX 315-4C wykonano jako przystosowany do napędu elektrycznego zespołu trakcyjnego. To istotne, gdyż silnik w pojeździe szynowym pracuje w innych warunkach, niż np. maszyny napędzające urządzenia stacjonarne. Silnik trakcyjny ma bowiem do czynienia z częstymi rozruchami, zmiennym obciążeniem, długotrwałą jazdą z mocą ciągłą, a także pracuje niejednokrotnie w środowisku o dużym zapyleniu i wilgotności. Wszystko to wpływa na możliwości chłodzenia urządzenia powietrzem oraz na grzanie się uzwojeń.
Wirnik silnika jest łożyskowany tylko z jednej strony –przeciwnej do wyjścia wirnika. Na końcówce wału napędzanego mocowana jest połówka sprzęgła stalowo-gumowego, znajdującego się przed wejściem do przekładni zębatej Voith SZH 495.
Stojan silnika wykonany jest z żelaza czynnego. W uzwojeniu znajdują się czujniki temperatury oraz osiowe kanały wentylacyjne. Łożysko rolkowe wirnika, smarowane smarem stałym, jest przykręcone do obudowy i posiada izolację wewnętrznej bieżni. Przegląd łożyska realizuje się co 2 lata. Smarowanie realizowane jest za pośrednictwem smarowniczki. Smar w ilości maksymalnie 200 g wymienia się nie rzadziej niż raz w roku. Na wale wirnika zamocowano pakiet żelaza czynnego, zabezpieczony wpustem. Wirnik wyrównoważono dynamicznie. Silnik posiada też czujnik prędkości obrotowej.
W silniku podczas eksploatacji mogą teoretycznie wystąpić następujące nieprawidłowości:
- niewłaściwa praca łożyska –przyczynami mogą być: eksploatacyjne wyrobienie się bieżni i wibracje, brak lub nadmiar smaru, nieprawidłowy montaż
- nadmierny przyrost temperatury uzwojeń –od przeciążenia silnika, pracy w zbyt wysokiej temperaturze lub uszkodzenia łożyska
- zmiana rezystancji uzwojeń –w wyniku oddziaływania czynników środowiska zewnętrznego (wilgoć, zabrudzenie smarem;silnik taki należy suszyć prądem elektrycznym)
- odkręcanie się śrub –w wyniku drgań oddziałujących na pojazd
- zakłócenia rozruchu –w wyniku przerw w obwodzie lub zwarć
Przegląd bieżący silnika przeprowadza się raz na 6 miesięcy, a główny –raz na 2 lata.
Wymiary silnika. Źródło: katalog EMIT
Tab. 1. Parametry silnika.
Parametr
|
Wartość
|
Nazwa
|
Emit Żychlin SX 315-4C
|
Rodzaj silnika
|
asynchroniczny, klatkowy, wysokiego napięcia
|
Klasa ochrony
|
IP22
|
Moc
|
280 kW
|
Rodzaj pracy
|
ciągła, S1
|
Zasilanie
|
prąd trójfazowy
|
Napięcie znamionowe
|
2200 V
|
Układ połączeń
|
gwiazda
|
Liczba wyprowadzeń
|
3
|
Znamionowe natężenie prądu
|
89 A
|
Znamionowa prędkość obrotowa
|
1772 obr/min
|
Moment znamionowy
|
1509 Nm
|
Częstotliwość znamionowa
|
60 Hz
|
Sprawność
|
94%
|
Współczynnik mocy cos ϕ
|
0,88
|
Minimalny przepływ powietrza
|
30 m3/min
|
Masa ze sprzęgłem
|
740 kg
|
Kierunek wirowania
|
dowolny
|
Temperatura pracy
|
Od -30 do +45 stopni
|
Wilgotność względna otoczenia
|
95%
|
Maksymalna prędkość obrotowa
|
5100 obr/min
|
Wał
|
Z zakończeniem stożkowym
|
Przewietrzenie
|
Chłodzenie obce powietrzem, osiowe kanały wentylacyjne stojana i wirnika
|
Rodzaj pracy
|
Ciągła z uwzględnieniem rozruchów
|
Łożyskowanie
|
Wykonanie jednołożyskowe
|
Mocowanie
|
Wspornikiem do przekładni, wspornikiem metalowo-gumowym do konstrukcji wózka
|
Zasilanie
|
Z przekształtnika częstotliwości
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024