Silnik Emit SX 315-4C z Newaga 19WE

inforail
06.06.2013 22:58
W elektrycznym zespole trakcyjnym Newag 19WE zastosowano trójfazowe, asynchroniczne silniki trakcyjne Emit SX 315-4C. Jednostki te wyprodukowano w Żychlinie w fabryce Emit, należącej do włoskiej Cantoni Group. Są one przykładem współczesnej konstrukcji silnika trakcyjnego.
foto1
Widok ogólny silnika. Źródło: katalog EMIT
Silnik SX 315-4C wykonano jako przystosowany do napędu elektrycznego zespołu trakcyjnego. To istotne, gdyż silnik w pojeździe szynowym pracuje w innych warunkach, niż np. maszyny napędzające urządzenia stacjonarne. Silnik trakcyjny ma bowiem do czynienia z częstymi rozruchami, zmiennym obciążeniem, długotrwałą jazdą z mocą ciągłą, a także pracuje niejednokrotnie w środowisku o dużym zapyleniu i wilgotności. Wszystko to wpływa na możliwości chłodzenia urządzenia powietrzem oraz na grzanie się uzwojeń.
Wirnik silnika jest łożyskowany tylko z jednej strony –przeciwnej do wyjścia wirnika. Na końcówce wału napędzanego mocowana jest połówka sprzęgła stalowo-gumowego, znajdującego się przed wejściem do przekładni zębatej Voith SZH 495.
Stojan silnika wykonany jest z żelaza czynnego. W uzwojeniu znajdują się czujniki temperatury oraz osiowe kanały wentylacyjne. Łożysko rolkowe wirnika, smarowane smarem stałym, jest przykręcone do obudowy i posiada izolację wewnętrznej bieżni. Przegląd łożyska realizuje się co 2 lata. Smarowanie realizowane jest za pośrednictwem smarowniczki. Smar w ilości maksymalnie 200 g wymienia się nie rzadziej niż raz w roku. Na wale wirnika zamocowano pakiet żelaza czynnego, zabezpieczony wpustem. Wirnik wyrównoważono dynamicznie. Silnik posiada też czujnik prędkości obrotowej.
W silniku podczas eksploatacji mogą teoretycznie wystąpić następujące nieprawidłowości:
  • niewłaściwa praca łożyska –przyczynami mogą być: eksploatacyjne wyrobienie się bieżni i wibracje, brak lub nadmiar smaru, nieprawidłowy montaż
  • nadmierny przyrost temperatury uzwojeń –od przeciążenia silnika, pracy w zbyt wysokiej temperaturze lub uszkodzenia łożyska
  • zmiana rezystancji uzwojeń –w wyniku oddziaływania czynników środowiska zewnętrznego (wilgoć, zabrudzenie smarem;silnik taki należy suszyć prądem elektrycznym)
  • odkręcanie się śrub –w wyniku drgań oddziałujących na pojazd
  • zakłócenia rozruchu –w wyniku przerw w obwodzie lub zwarć
Przegląd bieżący silnika przeprowadza się raz na 6 miesięcy, a główny –raz na 2 lata.

foto2

Wymiary silnika. Źródło: katalog EMIT
Tab. 1. Parametry silnika.
Parametr
Wartość
Nazwa
Emit Żychlin SX 315-4C
Rodzaj silnika
asynchroniczny, klatkowy, wysokiego napięcia
Klasa ochrony
IP22
Moc
280 kW
Rodzaj pracy
ciągła, S1
Zasilanie
prąd trójfazowy
Napięcie znamionowe
2200 V
Układ połączeń
gwiazda
Liczba wyprowadzeń
3
Znamionowe natężenie prądu
89 A
Znamionowa prędkość obrotowa
1772 obr/min
Moment znamionowy
1509 Nm
Częstotliwość znamionowa
60 Hz
Sprawność
94%
Współczynnik mocy cos ϕ
0,88
Minimalny przepływ powietrza
30 m3/min
Masa ze sprzęgłem
740 kg
Kierunek wirowania
dowolny
Temperatura pracy
Od -30 do +45 stopni
Wilgotność względna otoczenia
95%
Maksymalna prędkość obrotowa
5100 obr/min
Wał
Z zakończeniem stożkowym
Przewietrzenie
Chłodzenie obce powietrzem, osiowe kanały wentylacyjne stojana i wirnika
Rodzaj pracy
Ciągła z uwzględnieniem rozruchów
Łożyskowanie
Wykonanie jednołożyskowe
Mocowanie
Wspornikiem do przekładni, wspornikiem metalowo-gumowym do konstrukcji wózka
Zasilanie
Z przekształtnika częstotliwości