Siła wyższa lub błąd ludzki to przyczyny 60% wyłączeń SU160

inforail
07.04.2016 06:53

W ostatnim czasiedocierają do opinii publicznej informacje o problemach eksploatacyjnych lokomotywSU160.

Z informacji przedstawionych przez PKP Intercity wynika, żew przypadku Gam bardzo niski współczynnik jest spowodowany przede wszystkimwyłączeniami i naprawą taboru po kolizjach ze zwierzyną leśną, a takżewyłączeniem jednej z lokomotyw (na 4 miesiące) po wykolejeniu się na stacjiBiałystok. Przyczyny te nie leżą po stronie producenta pojazdu, a sąspowodowane działaniami siły wyższej lub błędami ludzkimi. Warto równieżzaznaczyć, że z przedstawionego powyżej zestawienia najniższymi współczynnikaminiezawodności charakteryzują się serie lokomotyw o najniższym ilostanie (SU160oraz EU07A). Działanie siły wyższej lub błąd ludzki stanowią około 60%wszystkich wyłączeń lokomotyw SU160.

Tabor odebranyprawidłowo

W trakcie realizacji umowy zakupu lokomotyw serii SU160nigdy nie doszło do sytuacji, w której odbiorca, tj. PKP Intercity SA,odebrałby niesprawny tabor. Takiej sytuacji zapobiegają wewnętrzne proceduryodbiorowe spółki ? poinformował Piotr Stomma Podsekretarz Stanu w MinisterstwieInfrastruktury i Budownictwa.

I dalej wyjaśnił, że umowa na dostawę 10 lokomotywspalinowych serii SU160 ściśle określała procedurę kontroli procesu produkcjioraz odbiór pojazdów. Przedstawicielami PKP Intercity upoważnionymi do kontroliprodukcji oraz odbiorów pojazdów są komisarze odbiorczy. Jak podał Stomma dokonywalioni kontroli zarówno w trakcie procesu produkcji, jak i odbioru fabrycznegokażdego pojazdu z osobna. Odbiór fabryczny obejmował próby stacjonarnelokomotywy i następnie jej próby ruchowe. Pozytywny wynik powyższych odbiorówstanowił podstawę do przeprowadzenia odbioru końcowego lokomotywy, po czymnastępowało podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego (indywidualnie dla każdegopojazdu), który podpisywany był przez strony umowy.

Zgodnie z regulaminem organizacyjnym spółki osobamiodpowiedzialnymi za odbiór lokomotyw byli Dyrektor Biura Taboru, DyrektorWykonawczy ds. Technicznych oraz Członek Zarządu do spraw Operacyjnych ?poinformował Stomma.

Relokacja SU42niemożliwa

PKP Intercity posiadają 10 sztuk lokomotyw SU42, którezgodnie z projektem unijnym dedykowane są do obsługi pociągów na odcinkuWrocław ? Kudowa Zdrój oraz w sezonie letnim na odcinku Gdynia ? Hel. Wprzypadku konieczności korzystania z ogrzewania elektrycznego lokomotywy teumożliwiają obsługę pociągów w zestawieniu 3-4 wagony z prędkością maksymalną90km/h = przypomina Stomma.

Realokacja tych lokomotyw do lokalizacji Rzeszów, Białystoki Krzyż wiązałaby się z dużym rozproszeniem serii oraz koniecznościąznalezienia autoryzowanego podmiotu uprawnionego do utrzymania i naprawy tychlokomotyw, ponieważ PKP Intercity SA nie posiada w omawianych lokalizacjachwłasnych punktów utrzymania i naprawy lokomotyw. Ponadto zmiana wiąże się zkoniecznością uzyskania zgody na odstępstwo od założeń projektu dofinansowanegoze środków UE ?Modernizacja 20 lokomotyw spalinowych serii SU42? ? wyjaśnia Stomma.