Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Siemens Velaro D (2/2)

inforail
27.03.2013 09:25
Napęd opiera się na 4 przekształtnikach trakcyjnych i silnikach asynchronicznych. Pojazd może pracować normalnie przy awarii jednego z nich, wykorzystując 75% mocy maksymalnej.
W temacie emisji i oszczędności, Siemens w swoim prospekcie chwali się, iż na przewóz 1 osoby na jeden kilometr w Velaro przypada emisja 13 g CO2, wobec 136 g CO2 na pasażerokilometr dla samolotu.
siem4_760
Maksymalna siła pociągowa przy zasilaniu prądem zmiennym jest utrzymana aż do blisko 100 km/h na poziomie 300 kN. Przy prędkości maksymalnej 320 km/h siła pociągowa wynosi jeszcze ok. 90 kN, co pozwala pokonać nachylenie 0,5%. Dla zasilania 3 kV prędkość maksymalna jest ograniczona do ok. 220 km/h.
Efektywne hamowanie uzyskiwane jest w wyniku rozdziału mocy hamowania pomiędzy hamulec elektrodynamiczny i pneumatyczny.
siem2_760
Spełnione są wymogi normy zderzeniowej EN 15227:2008.
W pociągu zastosowano system komunikacyjny TCN oraz szynę komunikacji wewnątrz wagonów WTB, oraz wewnątrz całego pociągu –MVB. Producent deklaruje, iż dostępność wiązek przewodów jest poprawiona, a liczba urządzeń elektronicznych –zmniejszona. Zmniejszono też liczbę interfejsów i podsystemów.
Pojazd może być łączony z pociągami ICE 3, a także jest przystosowany do eksploatacji w Eurotunelu.
Pojazdy testowano w centrum testów Wegberg-Wildenrath. W Instytucie Rail Tec Arsenal w Wiedniu badano zachowanie komponentów elektronicznych w temperaturach od -25 do 45 stopni Celsjusza.
Wprawdzie wszystkie pociągi wyprodukowano do maja 2012 r., lecz do dziś nie wprowadzono ich do eksploatacji. Opóźnienie dostaw wydawało się pewne już w 2011 r. Siemens początkowo dementował te doniesienia, jednakże fakty dowiodły, iż były one prawdziwe. Według informacji udzielonych przez producenta opóźnienia wynikały z komplikacjami związanymi z uzyskaniem dopuszczenia do ruchu oraz z problemami z systemami bezpieczeństwa. Procedury wydłużał fakt, iż pociągi miały być dopuszczone do ruchu w wielu zagranicznych systemach kolejowych. Za przyczyny kolejnych opóźnień podano problemy związane z hamulcami, klimatyzacją i systemami w przedziale bistro. Dalsze problemy związane były z oprogramowaniem i łącznością pomiędzy członami zespołu. Dodatkowo, kolejne obsunięcia czasowe wynikły w wyniku problemów z układami hamulcowymi. Producentowi naliczono milionowe kary za niedotrzymanie terminu dostaw.
wnetrza1_760
Po kolejnych przełożeniach terminu włączenia do eksploatacji, aktualnie brak jest informacji, kiedy pojazdy wejdą do ruchu. Zupełnie brak jest zapowiedzi, kiedy zaczną obsługiwać połączenia międzynarodowe i pracować w trakcji ukrotnionej. Niemieccy miłośnicy kolei prowadzą zaś na forach internetowych złośliwe zgadywanki, kiedy pojazdy wejdą do ruchu.

wnetrza2_760

Velaro jest już eksploatowane w Chinach, Hiszpanii i w Rosji. Pociągi są produkowane w zakładach w Krefeld, w Niemczech.
 
Tab. 1. Wybrane dane techniczne Siemens Velaro D.
Parametr
Wartość
Prędkość maksymalna
320 km/h
Długość
200 m
Moc
8 MW
Zasilanie
15 / 25 kV AC;1,5 / 3,0 kV DC
Liczba osi
32
Liczba osi napędzanych
16
Układ osi
Bo’Bo‘+2‘2‘+Bo’Bo‘+2‘2‘+2‘2‘+Bo’Bo‘+2‘2‘+Bo’Bo‘
Liczba wózków
16
Nacisk na oś
<17 t
Liczba członów
8
Rozstaw szyn
1435 mm
Liczba miejsc ogółem
460
Liczba miejsc –1 klasa
111
Liczba miejsc –2 klasa
333
Liczba miejsc –bistro
16