Siemens Velaro D (2/2)
inforail
27.03.2013 09:25
Siemens Velaro D (2/2)
Napęd opiera się na 4 przekształtnikach trakcyjnych i silnikach asynchronicznych. Pojazd może pracować normalnie przy awarii jednego z nich, wykorzystując 75% mocy maksymalnej.
W temacie emisji i oszczędności, Siemens w swoim prospekcie chwali się, iż na przewóz 1 osoby na jeden kilometr w Velaro przypada emisja 13 g CO2, wobec 136 g CO2 na pasażerokilometr dla samolotu.
Maksymalna siła pociągowa przy zasilaniu prądem zmiennym jest utrzymana aż do blisko 100 km/h na poziomie 300 kN. Przy prędkości maksymalnej 320 km/h siła pociągowa wynosi jeszcze ok. 90 kN, co pozwala pokonać nachylenie 0,5%. Dla zasilania 3 kV prędkość maksymalna jest ograniczona do ok. 220 km/h.
Efektywne hamowanie uzyskiwane jest w wyniku rozdziału mocy hamowania pomiędzy hamulec elektrodynamiczny i pneumatyczny.
Spełnione są wymogi normy zderzeniowej EN 15227:2008.
W pociągu zastosowano system komunikacyjny TCN oraz szynę komunikacji wewnątrz wagonów WTB, oraz wewnątrz całego pociągu –MVB. Producent deklaruje, iż dostępność wiązek przewodów jest poprawiona, a liczba urządzeń elektronicznych –zmniejszona. Zmniejszono też liczbę interfejsów i podsystemów.
Pojazd może być łączony z pociągami ICE 3, a także jest przystosowany do eksploatacji w Eurotunelu.
Pojazdy testowano w centrum testów Wegberg-Wildenrath. W Instytucie Rail Tec Arsenal w Wiedniu badano zachowanie komponentów elektronicznych w temperaturach od -25 do 45 stopni Celsjusza.
Wprawdzie wszystkie pociągi wyprodukowano do maja 2012 r., lecz do dziś nie wprowadzono ich do eksploatacji. Opóźnienie dostaw wydawało się pewne już w 2011 r. Siemens początkowo dementował te doniesienia, jednakże fakty dowiodły, iż były one prawdziwe. Według informacji udzielonych przez producenta opóźnienia wynikały z komplikacjami związanymi z uzyskaniem dopuszczenia do ruchu oraz z problemami z systemami bezpieczeństwa. Procedury wydłużał fakt, iż pociągi miały być dopuszczone do ruchu w wielu zagranicznych systemach kolejowych. Za przyczyny kolejnych opóźnień podano problemy związane z hamulcami, klimatyzacją i systemami w przedziale bistro. Dalsze problemy związane były z oprogramowaniem i łącznością pomiędzy członami zespołu. Dodatkowo, kolejne obsunięcia czasowe wynikły w wyniku problemów z układami hamulcowymi. Producentowi naliczono milionowe kary za niedotrzymanie terminu dostaw.
Po kolejnych przełożeniach terminu włączenia do eksploatacji, aktualnie brak jest informacji, kiedy pojazdy wejdą do ruchu. Zupełnie brak jest zapowiedzi, kiedy zaczną obsługiwać połączenia międzynarodowe i pracować w trakcji ukrotnionej. Niemieccy miłośnicy kolei prowadzą zaś na forach internetowych złośliwe zgadywanki, kiedy pojazdy wejdą do ruchu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Velaro jest już eksploatowane w Chinach, Hiszpanii i w Rosji. Pociągi są produkowane w zakładach w Krefeld, w Niemczech.
Tab. 1. Wybrane dane techniczne Siemens Velaro D.
Parametr
|
Wartość
|
Prędkość maksymalna
|
320 km/h
|
Długość
|
200 m
|
Moc
|
8 MW
|
Zasilanie
|
15 / 25 kV AC;1,5 / 3,0 kV DC
|
Liczba osi
|
32
|
Liczba osi napędzanych
|
16
|
Układ osi
|
Bo’Bo‘+2‘2‘+Bo’Bo‘+2‘2‘+2‘2‘+Bo’Bo‘+2‘2‘+Bo’Bo‘
|
Liczba wózków
|
16
|
Nacisk na oś
|
<17 t
|
Liczba członów
|
8
|
Rozstaw szyn
|
1435 mm
|
Liczba miejsc ogółem
|
460
|
Liczba miejsc –1 klasa
|
111
|
Liczba miejsc –2 klasa
|
333
|
Liczba miejsc –bistro
|
16
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024