Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Siemens rozpoczął produkcję szybkich pociągów dla rosyjskich kolei

inforail
15.09.2007 14:47

Tak będzie wyglądał pociąg Velar o RUS na trasie Moskwa - Sankt-Petersburg

Siemens Transportation Systems (TS) wspólnie z Kolejami Rosyjskimi (Rossijskie Zeleznyje Dorogi – RZD) wchodzi w nową erę szybkich podróży kolejowych. Podczas wizyty w fabryce Siemensa w Krefeld 20 lipca br., prezes RZD – Vladimir Yakunin –udzielił oficjalnej informacji o rozpoczęciu produkcji pierwszego rosyjskiego superszybkiego pociągu, Velaro Rus. Od końca 2009 roku pociąg powinien jeździć, z prędkością sięgającą 250 km/h, na trasie łączącej Moskwę z Sankt-Petersburgiem. Yakunin określa rozpoczęcie produkcji pociągu Velaro jako „znaczący kamień milowy w rozwoju współpracy pomiędzy RZD a Siemensem”. I stwierdził dobitnie, że Velaro RUS „którego wzornictwo i technologia odzwierciedlają wysoki poziom we współczesnej inżynierii kolejowej wkrótce umożliwi RZD dogonienie innych przedsiębiorstw z sektora superszybkich kolei, dzięki czemu Rosja wejdzie do elitarnego klubu państw posiadających superszybkie pociągi.”
Podczas wizyty rosyjskiej delegacji, Hans M. Schabert, Prezes Siemens Transport Systems, podkreślił dobrą współpracę z RZD przy projekcie Velaro, nazywając go „dobrą podstawą dla długoterminowej współpracy pomiędzy Siemens a RZD w obszarze technologii kolejowej.”Potwierdził on jego przekonanie, że nowoczesne superszybkie koleje są idealnym środkiem zaspokojenia rosnących potrzeb przemieszczania się mieszkańców Rosji.
Jeszcze w maju 2006 roku Siemens Transport Systems otrzymał kontrakt na budowę ośmiu superszybkich pociągów, które byłyby wyprodukowane w Krefeld-Uerdingen i dostarczone do 2010 roku. Dodatkowo Siemens będzie odpowiedzialny za serwis i konserwację tych pociągów przez następne 30 lat. Wartość całego kontraktu wynosi ok. 600 mln Euro. Yakunin i Schabert oficjalnie zaakceptowali rozpoczęcie produkcji składając oficjalne podpisy na umowie będącej potwierdzeniem pierwszego milowego kroku we wzajemnej współpracy.
W słowach Schaberta poprzez Velaro RUS koleje rosyjskie otrzymają najnowocześniejsze na świecie zestawy superszybkich pociągów. Podobnych do pociągów „ICE 3”, używanych przez niemieckie koleje i „Velaro E”użytkowanych przez Hiszpańskie Koleje Państwowe (Renfe). Dziesięciowagonowe zestawy zapewniają wystarczającą przestrzeń dla 600 pasażerów i są specjalnie przystosowane do spełnienia specyficznych rosyjskich warunków technicznych i klimatycznych. Pociągi zaprojektowano dla rosyjskich szlaków szerokotorowych, które są o 33 cm szersze niż te po których przemieszczają się niemieckie pociągi ICE 3. Dostarczenie przez Siemensa, i wprowadzenie na kolejowe szlaki, pociągów Velaro RUS dla Rosjan, Velaro CN dla Chińczyków, Velaro E dla Hiszpanów oraz ICE 3 dla Niemców będzie oznaczało, że Siemens dostarczył na całym świecie ponad 160 szt. superszybkich zestawów pociągów elektrycznych.
Z inwestycjami rzędu miliardów Euro każdego roku Rosja jest uważana za jeden z największych rynków kolejowych nadchodzącej dekady. W dodatku do super szybkiej linii kolejowej, pomiędzy Moskwą a Sankt-Petersburgiem, dołączą kolejne planowane połączenia kolejowe jak np. pomiędzy Niżnym Nowogrodem a Moskwą. W Rosji nowoczesna infrastruktura kolejowa reprezentowana przez super-szybkie koleje jest również traktowana jako właściwa odpowiedź na wyzwanie jakim jest globalne ocieplenie. Na przykład ilość dwutlenku węgla emitowanego w przeliczeniu na jednego pasażera superszybkiego pociągu stanowi ok. 1/3 tego co przypada na pasażera samolotu.