Siedem pytań o nową strategię taborową PKP Intercity
W grudniu 2017 r.poinformowano o przyjęciu przez PKP Intercity nowej strategii taborowej na lata2016 – 2020 z perspektywą do 2023 roku. Pisaliśmy także o tym na łamachInfoRail.pl.
Nie umknęło to uwadze parlamentarzystów. Poseł Tomasz Kostuśprzypomina w interpelacji do ministra Andrzeja Adamczyka, że przewoźnik maprzeznaczyć na realizację strategii ponad 7 mld zł. Środki na realizacjęinwestycji pochodzić mają z różnych źródeł, spółka min. posłuży się swoimizasobami finansowymi, pieniędzmi z dokapitalizowania z PKP SA oraz środkamipochodzącymi od instytucji zewnętrznych. Ponadto przewoźnik zamierza równieżpozyskać środki z Unii Europejskiej na kwotę prawie 800 mln zł. Programtaborowy obejmuje modernizację i zakup wagonów, lokomotyw oraz elektrycznychzespołów trakcyjnych. Część z nich będzie przystosowana do prędkości 200 km/hlub wyższej.
W związku z powyższym poseł stawia 7 pytań, dotyczącychzmienionej strategii:
1. W jakim zakresie uległa zmianie strategia taborowa dlaPKP Intercity na lata 2016 – 2020?
2. Ile dokładnie elektrycznym zespołów trakcyjnych ma zostaćzamówionych dla przewoźnika w ramach zmodyfikowanej strategii?
3. Ile pojazdów zostanie przeznaczonych do modernizacji? Jakiebędą to pojazdy?
4. Ile pojazdów (ezt, lokomotyw oraz wagonów) o prędkościkonstrukcyjnej powyższej 200km/h ma zamiar zamówić przewoźnik?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
5. Czy zmieniono zapisy strategii dotyczące zakupu nowychlokomotyw elektrycznych oraz hybrydowych (spalinowo-elektrycznych) dlaprzewoźnika?
6. Czy strategia taborowa pozwoli na uzupełnienie obecnychbraków taborowych, wskutek których przewoźnik musi korzystać z dzierżawionychpojazdów (lokomotywy spalinowe oraz wagony pozyskane z Kolei Czeskich)?
7. Jaka jest łączna suma wydatków zaplanowanych w ramachzmienionej strategii oraz szczegółowe źródła finansowania inwestycji?
Odpowiedzi na część z nich już znamy. Tym niemniej czekamyjednak na stanowisko resortu, być może dowiemy się jeszcze czegoś nowego.
„