Siedem ofert na rozbudowę linii kolejowej przez Katowice

inforail
26.04.2022 08:45
Siedem ofert w przetargu na rozbudowę głównej linii kolejowej przecinającej Katowice otrzymała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

To kolejne duże zamówienie w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach.

Cztery tory

Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem zwiększenia przepustowości poprzez oddzielenie ruchu aglomeracyjnego.

Jak wynika z informacji na platformie zakupowej PKP PLK, przy budżecie zamówienia blisko 980 mln brutto, najtańszą ofertę złożyła spółka ZUE (1,437 mld zł brutto), a kolejną Intercor (1,558 mln zł brutto).

Najdroższa oferta, Strabaga, przekracza 2 mld zł brutto. Przed wyborem najkorzystniejszej oferty jest planowana jeszcze aukcja elektroniczna.

Zaprojektowana już przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice obejmuje m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Obok rozbudowy linii przewidywana jest budowa lub modernizacja istniejących stacji i przystanków oraz budowa nowych.

Zmodernizowane mają zostać stacje Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota; powstać mają też nowe przystanki: Katowice Uniwersytet (w rejonie ul. Paderewskiego), Katowice Akademia (ul. Damrota/Francuska) i Katowice Kokociniec (ul. Szadoka). Obecny przystanek Katowice Brynów ma zostać przesunięty w rejon autostrady A4.

Modernizacja ma objąć łącznie 14 peronów, na nowych przystankach ma powstać siedem nowych. Zakładana jest likwidacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowa układu torowego ma objąć ogółem 85,16 km toru pojedynczego, modernizacja sieci trakcyjnej planowana jest na łącznej długości 133,2 km. Ogółem zmodernizowanych ma też zostać 140 obiektów inżynieryjnych.

Wraz z ogłoszeniem przetargu w lutym br. wybór wykonawcy tego zadania zaplanowano na przełom trzeciego i czwartego kwartału br., a rozpoczęcie prac w terenie – na początek 2023 r. Termin realizacji prac w terenie określony jest na 48 miesięcy (w przypadku pozostałych kontraktów przedsięwzięcia to 42 miesiące). PLK złożyły już w styczniu br. wniosek o dofinansowanie projektu z CEF.

Z unijnym dofinansowaniem

Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.

Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie niewielkiej części prac w terenie (przebudowywany obecnie odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W połowie stycznia br. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy – Most Wisła, Zabrzeg – Zebrzydowice oraz Będzin – Katowice Szopienice Południowe.

W ub. roku PLK zamówiły za ponad 0,5 mln zł zaplanowanie prac na odcinkach Będzin - Katowice Szopienice Płd. i Katowice Szopienice Płd. - Katowice Piotrowice tak, aby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców Katowic i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Projekt prowadzony będzie bowiem w silnie zurbanizowanym obszarze, przecinając w wielu miejscach lokalne i ponadlokalne drogi.

W 2020 r. PLK prowadziły też postępowanie, aby zamówić dokumentację studialną dla rozbudowy dalszego odcinka linii z Katowic, który ma wykorzystywać Kolej Metropolitalna GZM – od Katowic Ligoty do Tychów (odcinek wyłączony z przedsięwzięcia CEF). Także tam chodzi m.in. o budowę dwóch nowych torów dla przewozów aglomeracyjnych.

Podobną dokumentację przedprojektową PLK zamówiły w październiku 2020 r. dla odcinka Będzin - Zawiercie. Ma ona opisywać możliwości modernizacji oraz dobudowy dodatkowych torów pod kątem ruchu aglomeracyjnego na trasie Katowice – Będzin – Zawiercie, a także separacji ruchu pasażerskiego i towarowego na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Zawiercie.(PAP)