Sieć połączeń do CPK zlikwiduje historyczne zaprzeszłości
CPK to znaczniewięcej – jak się okazuje – niż tylko lotnisko. To również inwestycja, którawreszcie ma poprawić to, co na przestrzeni dziesiątek lat nie udawało się. Takprzynajmniej wynika z odpowiedzi wiceministra Marcina Horały na zapytanie grupyposłów.
Jak stwierdził system kolejowych przewozów pasażerskich zbudowanyw oparciu o koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego ma za zadaniezintegrować terytorialnie obszar Polski oraz w maksymalnym stopniu wyeliminowaćzjawisko wykluczenia transportowego wynikającego m. in. Z nieadekwatnej dopotrzeb kraju kształtu sieci kolejowej wynikającej z historycznychzaprzeszłości. Budowa 1.600 km nowych linii kolejowych także w postaci brakującychodcinków pozwoli na skomunikowanie ośrodków pozbawianych do tej pory realnejmożliwości wpięcia w system transportowy kraju.
Przewozydalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne
Jak stwierdził Marcin Horała przewozy operatoradalekobieżnego będą komplementarnie uzupełniane przez operatorów obsługującychprzewozy regionalne czy aglomeracyjne.
W takim ujęciu wszyscy mieszkańcy Polski będą w zasięgu do30 km od najbliższej stacji kolejowej co przełoży się na atrakcyjną ofertęprzewozową w postaci czasów przejazdu ze 120 miast do warszawskiego węzłakomunikacyjnego do 2-2,5 h dla populacji ca. 13 mln pasażerów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przykładem skokowej poprawy skomunikowania jest włączenieJastrzębia-Zdroju do sieci kolejowej – obecnie największego miasta w Polsce,liczącego 90 tys. mieszkańców, którzy aby wyjechać z domu rodzinnego skazani sąna transport kołowy. Bezpośredni dostęp do kolei uzyska również m. in.: Łomża,Grójec czy Końskie, a takie miasta jak Płock, Grudziądz, Ostrołęka, Zamość,Starachowice, Olkusz czy Nysa zostaną włączone do sieci połączeń dalekobieżnych.To realny wkład w walkę z wykluczeniem komunikacyjnym – zapewnia Horała.
„