Sejm wprowadził zakaz przekazywania środków publicznych pomiędzy niektórymi przewoźnikami
Zakaz przekazywania środków publicznych pomiędzy niektórymiprzewoźnikami kolejowymi – wprowadza nowela ustawy o transporcie kolejowym orazustawy o publicznym transporcie zbiorowym uchwalona w piątek przez Sejm. Za uchwaleniem ustawy głosowało 271 posłów, 149było przeciw, a trzech posłów wstrzymało się od głosu. Wcześniej poparcia nieuzyskał wniosek PiS o odrzucenie ustawy w całości. Nowela dostosujepolskie prawo do regulacji UE, po tym tym, gdy postępowanie prowadzone przezKomisję Europejska wykazało, że Polska nie wdrożyła do prawa krajowegoprzepisów dyrektywy unijnej z 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitegoeuropejskiego obszaru kolejowego, regulujących warunki prowadzeniarachunkowości przez przewoźników kolejowych i zarządców infrastruktury.
DodatkowoKE uznała za sprzeczne z dyrektywą unijną przepisy ustawy o transporciekolejowym, które przewidują odstępstwo od wymogów prowadzenia odrębnejrachunkowości przy wykonywaniu działalności przewoźnika kolejowego i zarządcyinfrastruktury przez jednego przedsiębiorcę.
Wprowadzonena mocy nowelizacji przepisy wprowadzają szczególne zasady prowadzeniarachunkowości przez przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury ioperatorów publicznego transportu zbiorowego na kolei poprzez prowadzenie ipublikowanie odrębnych bilansów oraz zestawień zysków i strat dla zarządzaniainfrastrukturą, wykonywania przewozów pasażerskich i towarowych oraz przewozówrealizowanych w ramach świadczenia usług w publicznym transporcie zbiorowym.
Nowelawprowadza zakaz przekazywania środków publicznych pomiędzy przedsiębiorcamikolejowymi powiązanymi kapitałowo (tzw. zakaz subsydiowania skrośnego – PAP).Dotyczy on m.in. przedsiębiorcy, który łączy funkcję zarządcy i przewoźnikakolejowego, wykonując działalność na wyodrębnionej linii kolejowej o zasięgumiejskim, podmiejskim lub regionalnym a przedsiębiorcą lub podmiotemwykonującym lub integrującym usługi transportu kolejowego inne niż przewozymiejskie, podmiejskie lub regionalne; pomiędzy przewoźnikiem kolejowym a zarządcąinfrastruktury. Zakaz dotyczy także przewoźników kolejowych w ramach ichdziałalności w zakresie środków publicznych przekazanych na przewozypasażerskie i towarowe.
Rozwiązanietakie – uzasadniali autorzy projektu – ma na celu wyeliminowanie możliwościdokonywania subsydiowania skrośnego poprzez dotowanie, w ramach spółekkolejowych powiązanych kapitałowo, określonej działalności w transporciekolejowym ze środków publicznych przeznaczonych na inny rodzaj działalności wtym sektorze”.Znowych obowiązków dotyczących rachunkowości zwolnieni zostaną przedsiębiorcy,którzy łączą funkcje przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury,wykonując działalność o zasięgu miejskim, podmiejskim i regionalnym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Noweprzepisy wprowadzają rozdział instytucjonalny podmiotów zarządzającychinfrastrukturą od tych, które zajmują się przewozami kolejowymi – ma to na celuzapewnienie niezależności wykonywania podstawowych funkcji zarządcyinfrastruktury kolejowej. Oznacza to w praktyce, że z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianychw nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, działalność polegająca nazarządzaniu infrastrukturą i wykonywaniu przewozów kolejowych nie może byćrealizowana przez tego samego przedsiębiorcę.
Nowelizacjama wejść w życie po 3 miesiącach od ogłoszenia, z wyjątkiem jednego przepisu,który wejdzie w życie po 14 dni od ogłoszenia.
„