Sejm: Większe uprawnienia UTK

inforail
30.07.2011 17:00

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego będzie mógł nakładać kary finansowe na przewoźników i będzie miał większy wpływ na układanie rozkładu jazdy – zdecydowali w czwartek posłowie. Sejm uchwalił nowelę ustawy o transporcie kolejowym, która zawiera takie przepisy.
W głosowaniu udział wzięło 425 posłów. Za znowelizowaniem ustawy głosowało 424 posłów, jeden był przeciw.
Zgodnie z nowelizacją, prezes UTK zyska nowe możliwości wpływania na rynek kolejowy;będzie mógł nakładać kary na przewoźników oraz nadzorować układanie i wprowadzanie rozkładów jazdy.
Zwiększenie kompetencji prezesa UTK ma zapobiegać takim sytuacjom, jaka miała miejsce w grudniu ubiegłego roku. Przewoźnicy niemal do ostatniej chwili nie byli w stanie porozumieć się między sobą i ze spółką zarządzającą torami w sprawie nowego rocznego rozkładu jazdy. W konsekwencji podróżni mieli kłopoty z kupieniem biletów, bo połączenia nie były wprowadzone do systemu sprzedaży;nie było informacji na dworcach, zepsuła się wyszukiwarka połączeń. Do tego atak zimy powodował wielogodzinne opóźnienia i przestoje pociągów.
Posłowie znowelizowali w czwartek również ustawy o Funduszu Kolejowym i transporcie kolejowym. Dzięki nowym przepisom, Skarb Państwa udzieli gwarancji na kredyt, jaki PKP PLK będzie mogła zaciągać w EBI.
Za uchwaleniem nowelizacji głosowało 424 posłów, 2 było przeciw, żaden nie wstrzymał się od głosu.
Nowelizacja umożliwia zarządzającej większością polskiej infrastruktury kolejowej spółce PKP PLK zaciągnięcie kredytu. Bez niego PKP PLK nie będzie stać na wkład własny do inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych. Kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) o wartości 800 mln euro (ok. 3,2 mld zł) ma być spłacony do 2044 r.
Nowelizacja ustaw o Funduszu Kolejowym i transporcie kolejowym daje PKP PLK również możliwość emitowania obligacji na finansowanie inwestycji.