Ściana czołowa Voith Galea

inforail
24.10.2012 19:08
Nowa koncepcja bezpiecznej konstrukcji ściany czołowej –Voith Galea –została zaprezentowana na InnoTrans 2012.
Dostępna w różnych wariantach Galea łączy elastyczność w dopasowaniu do konkretnej zabudowy z niską masą. Konstrukcja spełnia wszystkie standardy bezpieczeństwa, wymogi dotyczące ochrony przeciwpożarowej, izolacji akustycznej i termicznej oraz ochrony zderzeniowej. Ponieważ czoła pojazdów są podczas wypadków poddawane ogromnym obciążeniom, zastosowano specjalne struktury i elementy absorbujące energię.

fibre_composite_vehicle_head_galea2_760

Ściana czołowa Galea może być łatwo dostosowana do geometrii pojazdu. Galea zbudowana jest w większości z kompozytu – tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknami (GFK), zachowującego dobrą wytrzymałość przy niskiej masie. Redukcja masy pociąga ze sobą zmniejszenie nacisku na osie i wydłużenie okresu eksploatacji szyn i elementów biegowych pojazdu. Kompozyt GFK pozwala również na uzyskanie skomplikowanych kształtów i dowolnej powierzchni. W rezultacie, zarys nadwozia może być dogodny z punktu widzenia aerodynamiki i kosztu wykonania. Prywatni i regionalni przewoźnicy mogą zastosować własny design ściany przedniej, aby wyróżnić swoje pojazdy szynowe pośród konkurencji.
Podstawowym elementem konstrukcji są A-kształtne wsporniki z GFK, rozstawione w narożach. Do wsporników z przodu zamocowane są absorbery energii –aluminiowe struktury wzorowane na budowie plastra miodu. Podczas zderzenia ulegają one zmiażdżeniu, ochraniając konstrukcję nadwozia przed naprężeniami. Pomiędzy wspornikami przykręcona jest niska ścianka z GFK. Istotny element konstrukcji stanowi też płyta podłogowa wraz z tubami odkształtnymi, do których przykręcane są zderzaki i sprzęg. Najbardziej wysuniętym dolnym elementem przodu jest odgarniacz. Ponad nim znajduje się skorupowa osłona sprzęgu i czoła o funkcji estetycznej. Czołowe i boczne szyby wykonane są z laminowanego, bezpiecznego szkła.
Komponenty służące do absorpcji energii mogą być zamontowane również w istniejących pojazdach szynowych podczas modernizacji. Są to: A-kształtne wsporniki wykonane z włókna szklanego, sprzęgi z tubami odkształtnymi i tłumiki energii zderzenia.
Ściany czołowe Galea są dostosowane do użytkowania w pociągach o prędkości maksymalnej do 200 km/h.