Sarajewo: Koleje Bośni i Hercegowiny kupują wagony Talgo
Pod koniec 2008 roku koleje Bośni i Hercegowiny ŽFBH zawarły kontrakt z hiszpańskim producentem Talgo na dostawę 9 składów wagonów Talgo. Wartość zamówienia jest szacowana na 66,7 miliona €i zostanie sfinansowana za pomocą preferencyjnego kredytu na 15 lat z oprocentowaniem 1,25% i możliwością odroczenia spłat przez 7 lat. W ramach zamówienia zostanie dostarczonych 9 składów wagonów Talgo siódmej generacji o prędkości maksymalnej 220 km/h i wyposażone w system pasywnego wychyłu pudła. Każdy skład będzie miał 9 wagonów, a jego łączna długość wyniesie około 120 metrów. W ramach zamówienia 5 składów zostanie dostarczonych w wersji dziennej, gdzie 2 wagony będą klasy pierwszej, jeden barowy oraz pozostałe 6 w wyposażeniu klasy drugiej. Skład ten zaoferuje 237 miejsc siedzących. Pozostałe 4 zespoły będą wykonane w wariancie nocnym, gdzie zostanie zaoferowany nieco inny układ niż przyjęto w zachodniej Europie. Otóż skład będzie posiadał 1 wagon sypialny, 3 wagony wykonane jako sliperetka, 1 jako bar oraz pozostałe 4 w wersji typowej klasy drugiej. Skład w wersji nocnej zaoferuje 186 miejsc. Ich dostawa ma się odbyć w latach 2010-2011, choć przewoźnik prowadzi rozmowy z dostawcą w sprawie ich przyspieszenia.
Składy Talgo zostaną wykorzystane dla połączeń międzynarodowych, głównie na trasie ze stolicy Chorwacji przez Bania Lukę i Sarajewo do chorwackiego Ploče, choć rozważane są również relacje do Ljubljany, Budapesztu oraz możliwość przywrócenia połączeń pomiędzy Sarajewem a Belgradem. Zakup składów Talgo dla Bałkanów można przyrównać z zakupem pociągów dużej prędkości i mniej więcej tak do tego podchodzi przewoźnik, który jeszcze przed ich wprowadzeniem rozpoczął kampanię kreującą wizerunek nowego składu jako okrętu flagowego. Niestety obecnie prędkości osiągane na sieci kolejowej są niskie i wynoszą około 50 km/h, jednak częścią projektu wdrożenia ma być modernizacja infrastruktury oraz dostosowanie warsztatów do nowych składów. Koleje ŽFBH mają obecnie jedynie 4 pociągi międzynarodowe. Jeden pociąg IC łączy Sarajewo z Budapesztem, dwa pociągi łączą Ploče z Zagrzebiem przez Sarajewo, a ostatni pociąg łączy Belgrad przez Vinkovci z Bania Luką.
Zainspirowane tym pomysłem również koleje Serbii ŽRS postanowiły zamówić 5 składów Talgo o zbliżonym wykonaniu jak te dla ŽFBH. ŽRS uzyskało już kredyt wysokości 32 milionów €, udzielony przez Hiszpanię, który będzie spłacany przez 19 lat z oprocentowaniem 1,2%. Składy miałyby wyjechać na tory w 2011 roku.
Źródło: Opracowane na podstawie www.vlaky.net