Sapporo: Most czy tunel kolejowy między Hokkaido i Sachalinem?
Sensacyjne jest doniesienie agencji RIA Nowosti i Sinhua o tym, że Japonia zamierza współpracować z rosyjskim Sachalinem m. in. na polu budowy nowej linii kolejowej, która przez Sachalin połączy Japonię z Rosją i dalej z Europą. Takie oświadczenie padło na konferencji prasowej, którą zorganizował gubernator Sachalina Aleksandr Choroszawin. Jedna z najsilniejszych finansowo-przemysłowych japońskich firm – Mitsui &Co., Ltd oraz zajmująca czołowe miejsce nie tylko w gospodarce Japonii ale także Południowej Korei Mitsubishi, są żywo zainteresowane tym projektem.
„Podczas spotkania z przedstawicielami tych firm, wykazały one olbrzymie zainteresowanie również zbudowaniem na terenie Sachalina węglowo-chemicznych i gazo-chemiczych obiektów przemysłowych, co jeszcze bardziej umotywowałoby budowę mostowego czy tunelowego połączenia kolejowego między Wakkanai na wyspie Hokkaido i Sachalinem, skąd potem z Ugljegorska do Wanino prowadziłaby dalsza trasa, która nie tylko tym samym połączyłaby Japonię z Magistralą Transsyberyjską, ale wpłynęłaby na znaczny rozwój samego Sachalina“- oznajmił Aleksandr Choroszawin.
Z kolei rozwój przemysłu i infrastruktury na terenie wyspy Sachalin (m. in. budowa kopalni węgla kamiennego i wydobycie gazu) doprowadzi do konieczności dalszej rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej, a więc portów, dróg bitych i linii kolejowych i dlatego Sachalin gotów jest współuczestniczyć w tym – dobitnie podkreślił rosyjski gubernator.
Japoński bank współpracy międzynarodowej JBIC już rozpatruje zagadnienie otworzenia rachunku kredytowego dla modernizacji infrastruktury transportowej Sachalina, a więc dróg i kolei. Na cele te Japończycy wspólnie z Rosjanami chcą przeznaczyć 2,5 mld rubli. Z tego federalny budżet rosyjski zapłaciłby 500 milionów rubli, a dwa miliardy dałaby Japonia. Hokkaido i Sachalin zamierzają także współpracować na polu rolnictwa i przetwórstwa oraz rybołówstwa donosi agencja Sinhua.